|
|
|
||
This didacitic course deals with the issue of teaching Financial Literacy in the context of teaching Civics and Social Sciences. The main aim of the seminar is to develop the didactic competences and the ability of interdisciplinary and critical thinking.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (17.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností vymezených v anotaci. Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (10.01.2022)
|
|
||
Zápočet. Podmínky získání zápočtu: Aktivní účast na seminářích. Tolerovaná 1 absence za semestr. Zpracování a úspěšná prezentace seminární práce k zadanému tématu. Splnění všech požadavků průběžné kontroly. V rámci seminářů budou studující samostatně prezentovat seminární práce zaměřené na vybrané téma z oblasti finanční gramotnosti a jeho didaktické zpracování s ohledem na potřeby výuky na základních, nebo na středních školách. Náměty témat seminárních prací. (Literatura viz výše) Hospodaření domácnosti Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Životní úroveň. Životní a existenční minimum Ceny Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Inflace, její podstat a důsledky Peníze, placení, cenné papíry Finanční trh Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Ceny produktů na finančním trhu Finanční produkty Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti) Finanční plánování Finanční plán. Zajištění rizik. Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Ochrana spotřebitele. Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti v semináři, ani požadavky průběžné kontroly a přesto bude chtít získat zápočet, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (10.01.2022)
|
|
||
Literatura: · KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. s 3 – 90. ISBN 978-80-87063-13-2. Též na webových stránkách katedry OVF v oddíle Studijní materiály - viz <http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/studijni-materialy> Též viz: KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. [online]. [cit. 2020-5-5]. Dostupné z WWW: <http://vuppraha.cz/soubory/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf>. · TICHÁ, M. Ekonomie a didaktika. Finanční gramotnost. In: KURHAN, R.; PELCOVÁ, N; ZICHA, Z. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2018, s. 247- 319. ISBN 978-80-7290-984-4. Literatura doporučená: · KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2. [online]. [cit. 2021-1-21]. Dostupné z WWW:< http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-ulohy-a-metodika>. · Syrový, Petr; Novotný, Martin. Osobní a rodinné finance. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1098-6.
· TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. [online]. Praha : VÚP v Praze, 2008 [cit. 2008-3-8]. Dostupné na · TICHÁ, M. Smysl ekonomické aktivity a ekonomického vzdělávání. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. (online). Praha : VÚP v Praze, 2016 (cit. 2016-9-4). ISSN 1802-4785. Dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/15381/SMYSL-EKONOMICKE-AKTIVITY-A-EKONOMICKEHO-VZDELAVANI.html/?nahled=1. 5 s.
· TICHÁ, Milena. Zisk – symbol úspěchu a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. (online). Praha : VÚP v Praze, 2010 (cit. 2010-6-20). ISSN 1802-4785. Dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/ZISK-SYMBOL-USPECHU-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html/. 5 s.
· TICHÁ, M. Etické aspekty finančního vzdělávání. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. (online). Praha : VÚP v Praze, 2016 (cit. 2016-9-16). ISSN 1802-4785. Dostupné na http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/8167/ETICKE-ASPEKTY-FINANCNIHO-VZDELAVANI.html/. 4 s. · TICHÁ, M. Spravedlnost a její ekonomické aspekty. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A. a kol. Spravedlnost ve výchově, umění a sportu.. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2016, s. 217 - 226. ISBN 978-80-7290-877-6. · TICHÁ, M. Nahodilost v ekonomickém rozhodování. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A. a kol. Nahodilost ve výchově, umění a sportu : Mezinárodní interdisciplinární konference. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2017 s. 193 - 202. ISBN 978-80-7290-924-7. · TICHÁ, M. Úcta a respekt ve výchově a výchova k ekonomickému myšlení a rozhodování. (kapitola v kolektivní monografii) In: KVĚTOŇOVÁ, L.; NĚMEC, Z.; PELCOVÁ, N.; ZICHA, Z. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2020, s. 215 - 222. ISBN 978-80-7603-185-2. · TICHÁ, M. Emocionalita a ekonomické rozhodování. In: KVĚTOŇOVÁ, L.; PELCOVÁ, N. Emocionalita ve výchově prismatem filosofické, psychologické a speciálně pedagogické reflexe : Inkluzivní škola. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2021, s. 203 - 217. ISBN 978-80-7603-242-2. · Metodiský portál RVP, Finanční gramotnost. Dostupné: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939. · Portál Finanční gramotnost do škol. Dostupné: http://www.fgdoskol.cz
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (10.01.2022)
|
|
||
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (10.01.2022)
|