|
|
|
||
The course focusus on Critical Theory as being one of profound thought streems in the twentieth century. The issues are its representative (Adorno, Horkheimer, Benjamin, Marcuse, Fromm, Habermas, Honneth), its seminal books, and its broader social context.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení si základních myšlenek modernity ve vztahu ke kritickému myšlení minulosti i současnosti. Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
On-line připojení
Moodle předmětu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6206¬ifyeditingon=1
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Osmdesáti procentní účast na on-line připojeních během semestru (dělá se prezence). V moodle předmětu bude zadán vždy jeden text na další seminář. Každý student si připraví jednu otázku k textu: na co se lze zeptat autora textu? V semináři ji bude každý prezentovat a odpoví na ni jednak v intencích autora textu a jednak poskytne nějakou jinou odpověď spjatou s jiným autorem nebo s vlastními argumenty. Otázky a odpovědi budu průběžně hodnotit. V druhé polovině kurzu, tedy od konce praxí se budeme věnovat tezím seminárních prací. Na první seminář po praxích si každý připraví téma a stručnou anotaci, o čem by chtěl psát. Každý ji představí a pedagog či ostatní studenti téma okomentují a doporučí způsob jeho rozvíjení. Na dalších seminářích budou postupně studenti prezentovat své rozšířené teze seminární práce s následnou diskusí. Tyto rozšířené teze pak zpracují do výsledné podoby seminární práce. Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (26.02.2021)
|
|
||
Národní digitální knihovna (volný přístup do 30.6. 2021 pro vyučující a studenty) Najdete tam vše, co je zdigitalizované v Národní knihovně, většinu knih, časopisů, novin vydaných v českých zemích za poslední desetiletí. Vpravo nahoře je tlačítko Přihlásit, to Vás přesměruje na stránku, kde odkliknete Souhlas s podmínkami použití, potom se přes eduID dostanete přes CAS už jako přihlášený. Pokud kliknete na titul (pomaleji se to načítá), i přes to, že na něm vidíte zámeček, tak je přístupný.
http://plato.stanford.edu/entries/critical-theory/ (Heslo Critical Theory in Stanford Encyclopedia of Philosophy, kde je též podrobná bibliografie) mnoho textů v češtině na stránce http://sok.bz
Základní literatura
Badiou, A., Manifest za filozofii, Praha 2014. Hauser, M., Adorno: moderna a negativita. Filosofia, Praha 2005. Hauser, M.: Prolegomena k filosofii současnosti. Praha, Filosofia 2007. Horkheimer, M., Tradiční a kritická teorie. Aluze č. 1/2001, s. 74-106. Horkheimer, M., Marcuse, H., Filosofie a kritická teorie. Filosofický časopis č.4/2003, s. 617-638. Adorno, Th.-Horkheimer, M., Dialektika osvícenství. Přel. M.Hauser a M.Váňa. OIKOYMENH, Praha 2009. Marcuse, H., Eros a civilizace (http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=331) Wellmer, A., K dialektice moderny a postmoderny. Kritika rozumu po Adornovi. Aluze č. 4/1998. Žižek, S., Nepolapitelný subjekt, Chomutov 2012.
Doporučená literatura:
Adorno, Th.W.: Minima moralia. Praha 2009. Fromm, E.: Ať zvítězí člověk. In: Antologie textů současné západní filosofie I., vyd. M. Tlustá. Praha, SPN 1965, s.70-75. Habemas, J.: Modernity´s Consciousness of Time and Its Need for Self- Reassurance, in týž: The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge, MIT Press, 1996, str. 1-23. Habermas, J.: Moderna – nedokončený projekt. In Za zrkadlom moderny. Bratislava, Archa 1991, s. 299-318. Machovec, M.: Vytvoření dějinné dynamiky. In: týž, Filosofie tváří v tvář zániku. Brno, Zvláštní vydání 1998, s.179-238. Marcuse, H.: Socialistický humanismus. Tamtéž, s. 168-174. Marx, K.: Osmnáctý brumaire Ludvíka Bonaparta. In: Marx/Engels, Vybrané spisy 2. Praha, Svoboda 1977. Rimbaud, J.A.: Dopisy vidoucího. In týž: Srdce pod klerikou. Praha, Boj 1993, s. 98-112. Suchodolski, B.: Renesanční humanismus a marxistický humanismus. In: Antologie textů současné západní filosofie III. (Problémy moderního humanismu), vyd. M. Tlustá. Praha, SPN 1967, s. 120-127. Taylor, Ch.: Humanismus a moderní identita. In: Člověk v moderních vědách. Filozofický ústav ČSAV 1992, s.91-132. Cohen, G.: Svoboda a peníze. Filosofický časopis, 1, 2000. Ferrara, A.: Autenticita a projekt moderny. In: Etika autonomie a autenticity (sborník). Praha, Filosofia 1997. Kant, I.: Odpověď na otázku: co je to osvícenství? In: Was ist Aufklärung? op.cit. Rozhovory s Jürgenem Habermasem. Čítanka kritické teorie, I. Vyd. Cviklová, Š.- Krýsl, Š. Praha 1999. Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu, in týž: Metodologie, sociologie a politika. Praha, OIKOYMENH 1998. Fromm, E.: Obraz člověka u Marxe. Brno, L. Marek 2004. Žižek, S., Mluvil tu někdo o totalitarismu? Praha 2007.
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (26.02.2021)
|
|
||
Písemná práce 5 normostran. Práce se odevzdává prostřednictvím moodlu předmětu (Vložit úkol). Termín odevzdání: 17.5. 2021. Práce můžete vkládat i během semestru. Všechny práce budu posuzovat až po 17.5. 2021 (cca do deseti dnů). Práci mi neposílejte mailem. Zvolit si téma nebo autora z okruhů v sylabu. Zvolené téma se bude diskutovat na semináři. Viz Podmíny ukončení. Téma práce: interpretace zvoleného textu; výklad pojmu; výklad myšlenek zvoleného autora nebo směru (nepište životopis autora). Uveďte prameny a odkazy. Některé texty on-line naleznete např. na adrese https://sok.bz/ (vpravo nahoře- zvolit Autoři nebo Témata). Nevolte témata bezprostředně probraná na semináři. Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (26.02.2021)
|
|
||
Tématické okruhy:
Moderna jako celkový přístup ke světu a člověku
Čím se vyznačuje moderní postoj ke světu? Časový význam pojmu ´moderna´ Premoderní, moderní, postmoderní postoj a jejich vztah k minulosti, současnosti a budoucnosti. Kvalitativní význam pojmu ´moderna´ Tři fundamenty moderny: svoboda subjektu, autonomie rozumu, dimenze budoucnosti Universalismus moderny a partikularismus národa Moderna a krizové fenomény současnosti
Založení moderního emancipačního humanismu: evropské osvícenství osmnáctého století
Antické, židokřesťanské a renesanční kořeny humanismu Osvícenské myšlení. Jeho východiska, charakter a cíle. Význam N. Machiavelliho a Fr. Bacona Představitelé osvícenství: Smith, Locke, Vico, Montesquie, Voltaire, ´encyklopedisté´, Herder. Živé problémy doby jako základní hledisko osvícenství. Význam literatury. Voltairův ´Candide´, Diderotův ´Synovec Rameaův´. Prohloubení a kritická reflexe osvícenství: Rousseau, Mendelssohn Hegelův výklad osvícenství ve Fenomenologii: ´užitečnost´ a masovost jako výsledek osvícenství Odvrácená tvář osvícenství: markýz de Sade Osvícenství a francouzská revoluce (Condorcet, Cabanis, Burke, de Maistre, aj.)
Dvě linie moderního emancipačního myšlení
a, normativní linie
Kant a osvícenství Kantovo vymezení subjektu Kant a náboženství Weber a jeho vymezení moderny jako rozpojení kognitivní, etické a estetické sféry Habermas a teorie komunikativní racionality (2. generace kritické teorie) Honneth a teorie uznání (3. generace kritické teorie)
b, obsahová linie
Marxovo pojetí člověka Analýza dějin Vzájemná podmíněnost subjektu a dějin Osvícenství a utopie Lukács a ´zvěcnění´ moderního světa Kritická teorie (1. generace) Adornova/Horkheimerova ´Dialektika osvícenství´ Benjaminovy ´Dějinně filosofické teze´ Marcuse, Fromm a ´freudomarxismus´ Západní marxismus: Lukács, Gramsci, Bloch, Sartre, Althusser Český marxismus: Kosík, Kalivoda Lacan, Žižek a obnova (politické) subjektivity v postmoderně
Postmoderní kritika fundamentů moderny
Co je to postmoderna? Lyotardova kritika projektu moderny jako velkého vyprávění Foucaultova a Deleuzova kritika moderního pojetí subjektu Derridova kritika evropské racionality (´logocentrismu´)
Současný spor o modernu
Habermasova kritika postmoderny Postmoderní kritika Habermase Ekonomická, dějinná a kulturní analýza postmoderny: Harvey, Jameson, Callinicos Moderna a současné krizové fenomény (konzumní kultura, fundamentalismus, globalizace, ekologie) Filosofické odpovědi na současnou kompozitní krizi: Badiou, Žižek, Kleinová
Last update: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (26.02.2021)
|