The course combines theoretical knowledge with the practical. It is based on the authentic experience of students' authorial work, which he considers, together with knowledge of art theory and art history, to be the basis of the professional equipment of an art teacher. It has a highly reflective character. Leads students to the synthesis of study program contents. The aim of the course is to develop students' reflective skills and strengthen their ability to think critically, metacognitively. The key concept of reflection becomes a portfolio, the characteristic principles are processuality, individualization, subjectivity, activity, longevity and metacognition. The student gradually looks for his own art forms of the portfolio. The central theme on which the student works during the study is further developed on three levels: artistic, art historical and didactic. The portfolio is conceived in its original presentation function. Students are looking for possible forms and positions of presentation of their own author's work. They are looking for general principles of subject didactics by sorting and reflecting on their own work. They relate their work to the contemporary and historical art forms they study. The portfolio is also understood as a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Based on the analysis of specific outputs, students formulate their own concept of teaching art education, which they further substantiate in joint discussions.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Vychází z autentické zkušenosti autorské tvorby studentů, kterou považuje spolu se znalostmi teorie umění a dějin umění za základ profesní výbavy učitele výtvarné výchovy. Má výrazně reflektivní charakter. Vede studenty k syntéze obsahů studijního programu. Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky, metakognitivně uvažovat.
Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecké formy portfolia.
Ústřední téma, na němž student pracuje v průběhu studia je dále rozvíjené ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. Portfolio je pojímáno ve své původní prezentační funkci. Studenti hledají možné formy a polohy prezentace vlastní autorské tvorby. Tříděním a reflexí vlastní tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Svoji tvorbu dávají do souvislostí se současnými i historickými uměleckými formami, které studují. Portfolio je chápáno též jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují.
Last update: Straková Hana, Ing. (06.09.2019)
Course completion requirements - Czech
zápočet
společná prezentace portfolia
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 LAKOFF, George, JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7491-152-1 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989. ISBN 80-2070087-0 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999. ISBN 978-0714838885
ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996 SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).