SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Research in Art Education - OPNV3V034A
Title: Výzkum ve výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V024A
Annotation -
The course deepens students' knowledge in the field of methodological and epistemological contexts of research in the field of art education, art education and reflected art production. It will present the basic approaches to research in art pedagogy, with the support of educational research and their theoretical basis, and will present in particular the currently used models of qualitative research in the field. Students will become acquainted with the important terminology of educational research, with the principles of creating a research design, they will also focus on the principles of formulating a research question, the selection of methodological frameworks and methodologies, the collection, analysis and interpretation of data, and they will review the important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the genre of the diploma thesis and to plan research steps.  Examples are taken from the current project The Cultural Literacies’ Value in Europe Research in art education and its forms  Research Design and its planning, research protocols Methodology, methods and their selection  Data analysis and interpretation 
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními výzkumnými přístupy, s metodologií a metodami kvalitativního výzkumu, s hybridním designem výzkumu, s analytickými přístupy, sběrem dat a s odborným slovníkem. 

Cílem je umět navrhnout pilotní sondu, kterou studenti mohou ověřit během průběžné praxe a která se stane základem jejich interpretace a pedagogické reflexe. 

Tím kurs prohlubuje znalosti studujících v oblasti metodologických a epistemologických souvislostí výzkumu. 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet

Průběžné hodnocení aktivit v seminářích, hodnocení odborného slovníku, vazby na didaktiku VV 2 a na průběžnou praxi 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
Literature - Czech

COHEN, Louis. Research methods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4.  
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54 Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691  

Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Portál, 2005.

OPEN ACCESS:

Digitální repozitář UK: Gajdošíková,P.: Metoda Artografie in Fenomén architektury ve vlastní výtvarné práci. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/116498/140081927.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Výzkumné metody v projektu Horizon2020 AMASS: https://amassproject.weebly.com/: Raphael Vella & Margerita Pulè (Editors):  Conducting Participatory Art Projects: A practical Toolkit.
Publisher: University of Lapland (2021)
ISBN: 978-952-337-245-0

IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practicebasedresearch. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundationsforpractice (pp. 103-124). New York: Routledge.  
MOURA, A. (2008). Art Education as SocialIntervention. International JournalofEducationthrough Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234  
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68  

 Internetové zdroje, vazba na výzkumný projekt Horizon2020 AMASS

AMASS - Home (weebly.com), https://www.clivieproject.eu/

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Na konci tohoto kursu studenti budou schopni: 

Předložit a vysvětlit jednoduchý design pilotní sondy 

Předložit nasbíraná data ze školního prostředí (terénní deník, reflexivní bilance)

Předložit a explikovat systém analýzy (kódování a tematickou mapu)

Vysvětlit tyto pracovní artefakty ve vztahu k tématu své diplomové práce 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html