|
|
|
||
|
The course deepens students' knowledge in the field of methodological and epistemological contexts of research in the field of art education, art education and reflected art production. It will present the basic approaches to research in art pedagogy, with the support of educational research and their theoretical basis, and will present in particular the currently used models of qualitative research in the field. Students will become acquainted with the important terminology of educational research, with the principles of creating a research design, they will also focus on the principles of formulating a research question, the selection of methodological frameworks and methodologies, the collection, analysis and interpretation of data, and they will review the important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the genre of the diploma thesis and to plan research steps. Examples are taken from the current project The Cultural Literacies’ Value in Europe
Research in art education and its forms
Research Design and its planning, research protocols
Methodology, methods and their selection
Data analysis and interpretation
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními výzkumnými přístupy, s metodologií a metodami kvalitativního výzkumu, s hybridním designem výzkumu, s analytickými přístupy, sběrem dat a s odborným slovníkem. Cílem je umět navrhnout pilotní sondu, kterou studenti mohou ověřit během průběžné praxe a která se stane základem jejich interpretace a pedagogické reflexe. Tím kurs prohlubuje znalosti studujících v oblasti metodologických a epistemologických souvislostí výzkumu. Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Zápočet Průběžné hodnocení aktivit v seminářích, hodnocení odborného slovníku, vazby na didaktiku VV 2 a na průběžnou praxi Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
COHEN, Louis. Research methods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4. Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Portál, 2005. OPEN ACCESS: Digitální repozitář UK: Gajdošíková,P.: Metoda Artografie in Fenomén architektury ve vlastní výtvarné práci. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/116498/140081927.pdf?sequence=5&isAllowed=y Výzkumné metody v projektu Horizon2020 AMASS: https://amassproject.weebly.com/: Raphael Vella & Margerita Pulè (Editors): Conducting Participatory Art Projects: A practical Toolkit. IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practicebasedresearch. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundationsforpractice (pp. 103-124). New York: Routledge. Internetové zdroje, vazba na výzkumný projekt Horizon2020 AMASS AMASS - Home (weebly.com), https://www.clivieproject.eu/ Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Na konci tohoto kursu studenti budou schopni: Předložit a vysvětlit jednoduchý design pilotní sondy Předložit nasbíraná data ze školního prostředí (terénní deník, reflexivní bilance) Předložit a explikovat systém analýzy (kódování a tematickou mapu) Vysvětlit tyto pracovní artefakty ve vztahu k tématu své diplomové práce Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
