The course acquaints students with other possibilities of working with clay and expands the already acquired knowledge of the ceramic craft. The methodology of teaching ceramics is designed in time blocks. Students will get acquainted with the possibilities of final decoration of ceramics. The aim and focus of the course is to expand basic knowledge and mastery of technological procedures in the construction of a container (teapot) from plates, acquaintance with the old Japanese technique of building a container according to the template and centering by tapping with a stick. Students will learn to make a template, carve clay slabs, combine components into a whole using a clipper. They will acquire awareness of the technological possibilities of clay. On their own product-container, they will try the possibilities of decorating using metal oxides, engobes and glazes. Students will learn to operate the furnace, they will get acquainted with the types of firing. Seminar content: acquaintance with the topic of the assignment. Students work on the task individually. A study of ancient Japanese vessel construction techniques, taking into account functionality. Preparation of templates and aids. Plate rolling, container body construction. Students learn about the properties of clay (load capacity) on the basis of practical activities. Fundamentals of technology - composition of clay (plastic part, slag, flux). Introduction to the technological process of merging the body of the container with the components of the ear, mouthpiece and lid. Detail modeling. Decorating manufactured container oxides. Glaze spraying using covered surfaces with peeling latex, or glaze painting with a brush.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Kurs seznamuje studenty s dalšími možnostmi práce s hlínou a rozšířuje již osvojené znalosti keramického řemesla. Metodika výuky keramiky je koncipována v časových blocích. Studenti se seznámí s možnostmi finálního dekorování keramiky.
Cílem a zameřením kursu je rozšíření základních znalostí a osvojení technologických postupů při stavbě nádoby (čajové konvice) z plátů, seznámení se starou japonskou technikou stavby nádoby podle šablony a centrování poklepem dřívkem. Studenti se naučí vyrobit šablonu, vyřezávat pláty hlíny, slučovat komponenty v celek pomocí šlikru. Osvojí si povědomí o technologických možnostech hlíny. Na vlastním výrobku-nádobě si vyzkouší možnosti dekorování za použití oxidů kovů, engob a glazur. Studenti se naučí obsluhovat pec, seznámí se s druhy výpalu.
Obsah semináře: seznámení se s tématem zadání. Studenti pracují na úkolu individuálně.
Studie staré japonské techniky stavby nádob s přihlédnutím k funkčnosti. Příprava šablon a pomůcek.
Válení plátu, stavba těla nádoby. Studenti na základě praktické činnosti poznávají vlastnosti hlíny (nosnost). Základy technologie - složení hlíny (plastická část, ostřivo, tavivo). Seznámení s technologických postupem slučování těla nádoby s komponenty ucha, hubičky a víčka. Domodelování detailů.
Dekorování vyrobené nádoby oxidy. Přístřik glazurou pomocí vykrytých ploch slupovacím latexem, nebo malování glazurou štětcem.
Last update: Straková Hana, Ing. (30.09.2019)
Course completion requirements - Czech
zápočet
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
Literature - Czech
RADA, P.,: Techniky keramiky, Liberec, Aventinum nakladatelství, s.r.o. 1995 WEIB, G.,: Keramika a umění z hlíny, kulturní dějiny a keramické techniky, Praha, Grada publishing 2007, ISBN: 80-2471-954-2 MATTISON, S., Jak se dělá keramika, Slovart. s . r. o. 2004, ISBN: 80-7209-599-4
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).