The course focuses on the perception and experiencing of architecture and space in the city and beyond, by examining places that students know well and through which they go through daily, but without perceiving their unique characteristics. The course does not represent the teachings of architectural theory, but attempts to open up a different view of the space in which we move. It focuses on the phenomenology of architecture and its possible use in art education. Students will explore this topic from several angles. Students will try out the topics the course deals with (city, house, road, place memory) from the position of an artist, teacher and researcher. They will examine the A/r/tography method as a current research methodology. Teaching takes place individually, where students work together, motivate and reflect on each other. The topic of the course is the loci of a certain perception of a place and artistic activity as its transformation. Didactic use of knowledge gained in the course and transfer of this knowledge into pedagogical practice. Part of the course is a presentation of the author's portfolio or a joint exhibition, part of which is a written reflection and self-assessment of the art process. Understanding and placing one's own work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution focusing on architecture. The aim of the course is to understand the connection between the functions of architecture in the visual arts, in one's own and children's work. Ability to transform acquired knowledge and art skills into didactic competencies of a teacher. Creating an example lesson covering the topics covered.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Kurz se soustředí na vnímání a prožívání architektury a prostoru ve městě i mimo něj. Zkoumáním míst, který studenti dobře znají, kterými denně procházejí, přesto nevnímají jejich jedinečný charakterech. Kurz nereprezentuje učení teorie architektury, ale pokouší se otevřít jiný pohled na město a prostor, ve kterém se denně pohybujeme. Zaměřuje se na fenomenologii architektury a její možné využití ve výtvarné výchově.
Studenti toto téma prozkoumají z několika stran. Témata, kterým se kurz zabývá (město, dům, cesta, paměť místa) si studenti vyzkouší z pozice umělce, učitele i výzkumníka. Prozkoumají metodou A/r/tografie, jakožto současnou metodologií výzkumu. Výuka probíhá individuálně i ve skupinách, kde studenti spolupracují, navzájem se motivují a reflektují.
Tématem kurzu je vnímání genia loci určitého místa a výtvarné činnosti jako jeho transformace.
Didaktické využití poznatků získaných v kurzu a převedení těchto poznatků do pedagogické praxe.
Součástí kurzu je prezentace autorského portfolia studentů nebo společná výstava, jehož důležitou částí je psaná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci zaměřující se na architekturu.
Cílem kurzu je pochopení spojitosti funkce architektury ve výtvarném umění, ve vlastní i dětské tvorbě. Schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele. Vytvoření příkladové vyučovací hodiny zahrnující probraná témata.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
Descriptors - Czech
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
15 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (15.04.2021)
Course completion requirements - Czech
zápočet
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
Literature - Czech
AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ, ed. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004. BACHELARD G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 CÍLEK V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Nakladatelství Dokořán, 2002 FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015 NORBERG-SCHULZ CH. Genius Loci-Genius loci-Krajina, místo, architektura, Praha: Dokořán, 2010 PALLASMAA, J.: Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha, 2009TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. STIBRAL KAREL. Proč je příroda krásná? Praha: Nakladatelství Dokořán, 2005
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).