SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical practice I - OPNU2H111A
Title: Pedagogická praxe I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNU2H115A
Annotation -
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (19.01.2020)
The teaching practice of the choir represents active cooperation of students with the teacher in the course Choir singing. Under the leadership of the choirmaster, students have the opportunity to apply the knowledge and skills acquired in the study of musical disciplines (Conductor Preparation, Sheet Music, Conductor Practice). Practice offers the opportunity to rehearse with a large mixed choir, composed of students of HV from both lower and upper grades. In addition to using practical disciplines, it places demands on creativity, interaction, communication. The importance of the subject lies in the immediate possibility of consulting interpretation and conducting issues. Students learn how to test, then discuss the possibilities of conducting solutions to the issue, raise questions, propose their own solutions.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (07.01.2018)

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6.

PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1981.

FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ – PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. 1. vyd. Praha – Bratislava : Editio Supraphon, 1969.

BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. 1. vyd. Praha : Panton, 1982.

VRCHOTOVÁ – PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. 1. vyd.Praha : SPN, 1976.

Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (14.09.2021)

Jednotlivé semináře zahrnují rozezpívání, na kterých se podílejí studenti sbormistrovství, a studium sborových skladeb s důrazem na stylovou interpretaci. Systematický rozvoj pěveckých dovedností a návyků, intonačních schopností a rytmického cítění s důrazem na výchovu sborového zpěváka. Hlasová cvičení rozvíjející konkrétní pěvecké dovednosti - zpěv legato, staccato, portamento, cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu.

Doplňující sborový materiál rozšiřující znalost základního repertoáru smíšených sborů různých období a žánrů a rozvíjející pohotovost ve čtení sborových partů.

Smíšený sbor zkouší v úterý 15.20-16.50 v C1.

Vystoupení smíšeného sboru v ZS:

17. 11. Karolinum - Mendelssohn Bartholdy, Dvořák, Novák

9. 12. Karolinum - Ryba, Fišer

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (20.01.2020)

Aktivní spolupráce ve zkouškách smíšeného sboru podle pokynů pedagoga. Další podmínky totožné s předmětem Smíšený sbor - ON2308133.

Maximálně 3 absence v semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html