|
|
||
The course deals with the theory of development of managerial skills in relation to the requirements arising from the strategy of the organization and professional demands. Key topics include the manager's issues as a leader, management styles, implementation and management of change, building good relationships, effective communication, time management and self-reflection. Attention is paid to career management and setting up system tools for effective education and development, incl. self-education.
Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno diskuzní fórum v MS Teams. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet Seminární práce Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 268 s. ISBN 978-80-247-2177-4. ARMSTRONG, M. Jak se stát ještě lepším manažerem: kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vyd. Praha: Ekopress, 2006. 308 s. ISBN 80-869-2900-0. KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D. a KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9. LOJDA, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada, 2011. 182 s. ISBN 978-80-247-3902-1. Doporučená literatura: ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003, 751 s. ISBN 80-717-8640-3. DI KAMP. Manažer 21. století. Praha: Grada, 2000. 212 s. ISBN 80-247-0005-0. FOLWARCZNÁ, I. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7. KURSCH, M. Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 170 s. ISBN 978-80-905460-5-9. PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. 232 s. ISBN 80-86851-34-6. ROS, J. a R. TEMPLAR. Velká kniha manažerských dovedností. Praha: Grada Publishing, 2006. 516 s. ISBN 80-247-1279-2. VETEŠKA, J. Koučování a mentoring jako nástroje rozvoje pracovníků v kontextu talent managementu. In: Pavlov, I., Schubert, M. (eds.). Etické kontexty andragogického pôsobenia. Banská Bystrica: Belianum, 2016, s. 195–211. ISBN 978-80-557-1166-9. VYMĚTAL, J. Speciální psychoterapie: (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000. 169 S. ISBN 8086123154.
Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Pojetí řízení a leadershipu v prostředí vzdělávacích organizací. 2. Klima vzdělávací organizace, moderní nástroje formování suportivního klimatu. 3. Role manažera a manažerské činnosti, manažerské kompetence, osobnost manažera. 4. Sebepojetí manažera, faktory ovlivňující sebepojetí, jádrová schémata a mody. 5. Zásady efektivní manažerské komunikace, typy komunikace. 6. Techniky pozitivní a negativní asertivity, zvládání a poskytování kritiky. 7. Psychohygiena manažera, relaxační techniky, prevence syndromu vyhoření. 8. Základy krizové intervence ve vzdělávání. 9. Chování manažera, konflikty a jejich řešení, konstruktivní hádka. 10. Řízení systémů a procesů, řízení změny, bariéry v řízení změny. 11. Time management, zásady efektivní práce, stanovování cílů a priorit. 12. Stres a jeho zvládání, úzkosti a deprese, poruchy osobnosti. 13. Koučování a mentorink – cíl, příprava, základní techniky. 14. Základy psychoterapie – cíl, základní dělení, využití v manažerské činnosti. Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
1. Porozumění manažerským a leadershipovým teoriím – Studenti budou schopni vysvětlit základní principy řízení a leadershipu ve vzdělávacích organizacích, včetně moderních nástrojů pro podporu pracovního klimatu. 2. Aplikace manažerských kompetencí – Studenti budou schopni definovat a aplikovat manažerské dovednosti, včetně řízení změn, stanovování cílů a priorit, a efektivní komunikace. 3. Sebereflexe a sebepojetí manažera – Studenti budou schopni analyzovat vlastní sebepojetí a faktory, které jej ovlivňují, a reflektovat vliv těchto faktorů na manažerské činnosti. 4. Efektivní manažerská komunikace – Studenti budou schopni vysvětlit zásady a typy efektivní manažerské komunikace, včetně zvládání asertivní komunikace a poskytování zpětné vazby. 5. Řízení konfliktů a krizová intervence – Studenti budou schopni posoudit a zhodnotit manažerské chování v konfliktních situacích a navrhnout vhodné strategie pro jejich řešení, včetně technik krizové intervence. 6. Stres a psychohygiena v práci manažera – Studenti budou schopni identifikovat zdroje stresu a aplikovat techniky jeho zvládání, včetně prevence syndromu vyhoření a relaxačních metod. 7. Aplikace koučinku a mentoringu – Studenti budou schopni popsat cíle koučování a mentoringu, připravit základní plán pro jejich implementaci a použít techniky k podpoře rozvoje zaměstnanců. 8. Využití psychoterapie v manažerské praxi – Studenti budou schopni vysvětlit základy teorie psychoterapie a její využití v manažerské činnosti, zejména v kontextu práce s lidskými zdroji a řešení osobních problémů a problémových situací. Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|