SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Professional Education for Adults - OPNU1U123B
Title: Profesní vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 10 / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Incompatibility : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Is incompatible with: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Annotation -
The course deals with the issue of theory and the possibilities of implementing further vocational education of adults in organizations. Emphasis is placed on cultural, psycho-social and economic aspects. Attention is paid to the theory of human resources, the theory of human capital, knowledge management, learning organizations and talent management. It is essential to set up an effective system of education in the organization with appropriate support of the organization's strategy and motivation of employees. The cycle includes an analysis of individual steps in connection with the company's strategy: identification of educational needs, planning and implementation, monitoring, evaluation of results and measuring the effectiveness of further education.
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je poskytnout studujícím teoretické a praktické znalosti v oblasti dalšího profesního vzdělávání dospělých v rámci organizací, se zaměřením na strategický a systémový přístup k rozvoji lidského kapitálu. Předmět klade důraz na komplexní pochopení kulturních, psycho-sociálních a ekonomických determinantů, které ovlivňují proces vzdělávání, a zároveň na jejich aplikaci při implementaci efektivních vzdělávacích strategií.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (06.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška - portfolio aktivit a písemný test (pro úspěšné splnění je vyžadována minimální úspěšnost 80 %).

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

ARMSTRONG, M. & S. TAYLOR. Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page, 2020. ISBN 9780749498276.

ŠIKÝŘ, Martin. Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojůManažer. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5212-9.

VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0.

VODÁK, J. a A. KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. 237 s. ISBN 978-80-247-3651-8.  

Doporučená literatura:

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

FOLWARCZNÁ, I. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7.

HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8.

KAZÍK, P. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2017. 143 s. ISBN 978-80-271-0287-7.

KUBEŠ, M., D. SPILLEROVÁ a R. KURNICKÝ. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9.

KURSCH, M. Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 170 s. ISBN 978-80-905460-5-9.

PROKOPENKO, J., M. KUBR. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. 631 s. ISBN 80-7169-250-6.

PRŮCHA, J. a J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

TURECKIOVÁ, M. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. 132 s. ISBN 978-80-87306-00-0.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VNOUČKOVÁ, L. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2017. 374 s. ISBN 978-80-87839-76-8.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1.      Teorie a praxe lidského kapitálu, vývoj vzdělávání jako kvartérního/znalostního sektoru ekonomiky, znalostní management a pracovní potenciál/limity; systémový a strategický přístup

2.      Ekonomická hodnota vzdělání a význam dalšího profesního vzdělávání; konkurenceschopnost jedince a organizace; Průmysl 4.0, digitalizace a robotizace

3.      Systém dalšího profesního vzdělávání v ČR a jeho dílčí prvky podle platné legislativy (rekvalifikace, vzdělávání úředníků veřejné správy, pedagogických pracovníků, středních zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků)

4.      Další profesní vzdělávání dospělých v organizacích – modely, strategie a trendy 

5.      Cyklus vzdělávání: identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace, hodnocení výsledků; efektivita dalšího vzdělávání (Kolbův a Kirkpatrickův model)

6.      Motivace pracovníků k dalšímu profesnímu vzdělávání – metody, efektivita a trendy

7.      Učení na pracovišti a pro pracoviště, moderní trendy ve vzdělávacích informačních a komunikačních technologií; předávání a sdílení znalostí v rámci organizace

8.      Kvalifikační a rekvalifikační vzdělávání (Národní soustava kvalifikací a povolání) – systém, národní strategie, možnosti financování a evropský kontext

9.      Financování a legislativa dalšího profesního vzdělávání v ČR a EU 

10.    Dopady globalizačních a internacionalizačních procesů na kvalifikace a kompetence pracovníků (vývoj a struktura trhu práce, anticipace z hlediska vzdělanostní struktury, aktivní politika zaměstnanosti)

11.    Vzdělávání a rozvoj talentovaných pracovníků a specialistů – talent management, řízení kariéry a systémové řízení kariér

12.    Vzdělávání a rozvoj manažerů (specifika vzdělávání, jeho význam, koncepty a systémy, řízení manažerského rozvoje, manažerské vzdělávání MBA a další).

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (04.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující definují klíčové pojmy spojené s teorií lidských zdrojů, lidského kapitálu, znalostního managementu a talent managementu v kontextu profesního vzdělávání dospělých.

Studující vysvětlí kulturní, psycho-sociální a ekonomické determinanty, které ovlivňují efektivitu vzdělávání dospělých v organizacích.

Studující analyzují vzdělávací potřeby v rámci organizace a navrhnou vhodné strategie profesního rozvoje v souladu s podnikovou strategií.

Studující aplikují teoretické modely (např. Kolbův nebo Kirkpatrickův) na hodnocení efektivity vzdělávacích programů.

Studující identifikují a kriticky zhodnotí moderní trendy v oblasti učení na pracovišti a pro pracoviště, včetně využití informačních a komunikačních technologií.

Studující vypracují plán dalšího profesního vzdělávání v organizaci, který zahrnuje identifikaci potřeb, plánování, realizaci a hodnocení vzdělávání.

Studující posoudí dopady globalizace a internacionalizace na kvalifikace a kompetence pracovníků a navrhnou strategie pro jejich rozvoj.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html