|
|
||
The course is designed as a discourse on the basic definition of educational policy and current paradigms of the field. The aim is to create conditions for gaining a contextual insight into education policy, its actors, state strategies, the European Union and global actors (OECD, UNESCO). Emphasis will be placed on development trends and their connection with the creation of educational policy at all levels, including local.
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9214
Password for entry: vp2020
Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Zkouška (+ distanční aktivity) Písemný test Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum. KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297. Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO) Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Doporučená literatura: GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann. LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON. PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA). WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum. Vyhláška č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy Vyhláška č. 310/2018 Sb.,o krajských normativech Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Vzdělávací politika jako obor 2. Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje 3. Úrovně a aktéři vzdělávací politiky 4. Vzdělávací politika Evropské unie 5. České vzdělávání v mezinárodním kontextu 6. Role veřejné správy a samosprávy ve vzdělávací politice 7. Kritická místa českého vzdělávacího systému 8. Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe 9. Vzdělávání a trh práce 10. Systém hodnocení kvality vzdělávání 11. Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice 12. Kurikulární politika a reformy kurikula 13. Legislativní rámec vzdělávací politiky ve školách a školských zařízeních 14. Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
1. Porozumění klíčovým pojmům v oblasti vzdělávací politiky ČR a EU – studenti budou schopni definovat pojmy související s vývojem a rozvojem vzdělávací politiky a vysvětlit jejich význam. 2. Analýza nástrojů vzdělávací politiky – studenti budou schopni identifikovat a definovat klíčové nástroje vzdělávací politiky. 3. Vztah vzdělávací politiky, trhu práce a výzkumu – studenti budou schopni vysvětlit vzájemné interakce a faktory ovlivňující vzdělávací politiku a tvorbu klíčových strategických dokumentů. 4. Hodnocení kvality vzdělávání v ČR – studenti budou schopni analyzovat systém hodnocení a měření kvality vzdělávání. 5. Kurikulární politika a reformy vzdělání v ČR – studenti budou schopni charakterizovat klíčové oblasti kurikulárních reforem v ČR po roce 1990. 6. Legislativní rámec vzdělávání a školství v ČR – studenti budou schopni vysvětlit a aplikovat právní předpisy související s rozvojem vzdělávání v ČR. Last update: Mück David, Mgr. (04.02.2025)
|