SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Quality Management in Education - OPNU1U112A
Title: Management kvality ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Roman Liška, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
The course deals with the issue of quality management in a broader context, deals with the basic principles of quality management systems, with the main requirements for management systems according to the set of ISO standards and the EFQM model of excellence. Attention is also focused on quality assessment in the field of education at the national and European level, the outputs of MŠMT projects within the IPN and recommendations resulting from them for educational organizations and other examples of evaluation within the quality of education will be used. Quality management is also discussed from the perspective of the client as a participant in education, educational product and opportunities for improvement. The course will use interactive teaching methods, supporting critical and strategic thinking of students.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Ústní zkouška vedená prezenčně. Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu.

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

  • CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. 176 s. ISBN 978-80-262-1321-5. 
  • NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. 366 s. ISBN 978-80-726-1561-2.
  • NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha: Management Press, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání (1st ed.). Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Model EFQM. (2019). EFQM.
  • Model excelence EFQM. (2013). Česká společnost pro jakost.
  • Model excelence EFQM. (2016). 
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.
  • VEBER, J., M. HŮLOVÁ a A. PLÁŠKOVÁ. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010. 359 s. ISBN 978-80-7261-210-9.
  • ČSN EN ISO 9000 (01 0300), ISO 9000:2015 – Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
  • ČSN EN ISO 9001 (01 0321), ISO 9001:2015 – Systémy managementu kvality – Požadavky
  • ČSN EN ISO 9004 (01 0324) ISO 9004:2018 – Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

Doporučená literatura:

  • BLECHARZ, P. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. 160 s. ISBN 978-80-87865-20-0.•BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. 122 s. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • FILIP, L. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80-907530-5-1.
  • NENADÁL, J. a kol. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. 377 s. ISBN 978-80-7261-186-7.
  • NENADÁL, J. a kol. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4.
  • ŘEZÁČ, J. Moderní management: manažer pro 21. století. Brno: Computer Press, 2009. 397 s. ISBN 978-80-251-1959-4.
  • SIVASANKARAN, P. a R. PANNEERSELVAM. Quality Management. PHI Learning, 2014. ISBN 978-81-2034-94-38.
  • TUREK, I. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition, 2009. 231 s. 978-80-8078-243-6.
  • Vyhláška č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami
  • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
  • Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem
  • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky

Internetové zdroje:

http://kvalita.reformy-msmt.cz

http://www.enqa.eu/

http://www.eua.be/

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

  • Pojetí a definování managementu kvality
  • Kvalita ve vzdělávání
  • Metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
  • Manažerské systémy řízení kvality
  • Normy ISO
  • Model excelence EFQM
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
  • Efektivita vzdělávacího systému
  • Kvalita a Česká školní inspekce
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
  • Analýza hodnocení výkonnosti

Cvičení:

Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Pojetí a definování managementu kvality

    • Definovat klíčové pojmy a principy managementu kvality.
    • Diskutovat různé přístupy k managementu kvality ve veřejném a soukromém sektoru.
    • Kriticky zhodnotit význam efektivního managementu kvality pro organizace.
  • Kvalita ve vzdělávání

    • Identifikovat klíčové faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávacím procesu.
    • Analyzovat různé pohledy na kvalitu vzdělávání z hlediska pedagogů, studentů a zřizovatelů.
    • Navrhnout způsoby, jak zlepšit kvalitu ve vzdělávání na úrovni školy.
  • Metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů

    • Porovnat různé metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů.
    • Aplikovat kvantitativní i kvalitativní metody při hodnocení vzdělávacích výsledků.
    • Vyhodnotit spolehlivost a validitu používaných měřicích nástrojů ve vzdělávání.
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání

    • Identifikovat hlavní indikátory kvality vzdělávání na různých úrovních (škola, systém).
    • Analyzovat význam jednotlivých kritérií pro posuzování kvality vzdělávacího procesu.
    • Vyvinout systém hodnocení kvality na základě stanovených indikátorů.
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání

    • Vyhodnotit roli spokojenosti žáků jako klíčového indikátoru kvality vzdělávání.
    • Navrhnout nástroje pro měření spokojenosti žáků v různých vzdělávacích kontextech.
    • Analyzovat dopad spokojenosti žáků na dlouhodobé výsledky vzdělávání.
  • Manažerské systémy řízení kvality

    • Popsat různé typy manažerských systémů řízení kvality.
    • Aplikovat principy řízení kvality v řízení vzdělávacích organizací.
    • Kriticky posoudit účinnost různých systémů řízení kvality v kontextu školského sektoru.
  • Normy ISO

    • Vysvětlit základní principy norem ISO v oblasti kvality.
    • Aplikovat standardy ISO na konkrétní případy vzdělávacích institucí.
    • Vyhodnotit přínosy a omezení zavedení norem ISO pro zajištění kvality vzdělávání.
  • Model excelence EFQM

    • Popsat strukturu a principy modelu excelence EFQM.
    • Aplikovat model EFQM při hodnocení kvality vzdělávací organizace.
    • Porovnat model EFQM s jinými modely hodnocení kvality ve vzdělávání.
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání

    • Identifikovat různé modely hodnocení kvality ve vzdělávání (např. CIPP, Balanced Scorecard).
    • Analyzovat silné a slabé stránky těchto modelů v kontextu vzdělávacího procesu.
    • Navrhnout vhodný model hodnocení kvality pro konkrétní vzdělávací organizaci.
  • Efektivita vzdělávacího systému

    • Analyzovat faktory ovlivňující efektivitu vzdělávacích systémů na národní i institucionální úrovni.
    • Vyhodnotit efektivitu vzdělávacího systému na základě měřitelných výstupů.
    • Navrhnout opatření ke zlepšení efektivity vzdělávacího systému.
  • Kvalita a Česká školní inspekce

    • Vysvětlit roli České školní inspekce při hodnocení kvality škol.
    • Analyzovat metody hodnocení kvality používané Českou školní inspekcí.
    • Kriticky zhodnotit efektivitu České školní inspekce v zajišťování kvality vzdělávání.
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace

    • Popsat jednotlivé kroky vnitřního hodnocení kvality školy.
    • Navrhnout rámcový plán pro implementaci vnitřního hodnocení kvality v konkrétní škole.
    • Vyhodnotit účinnost vnitřního hodnocení kvality na základě dosažených výsledků.
  • Analýza hodnocení výkonnosti

    • Analyzovat klíčové ukazatele výkonnosti školy a jejich význam pro řízení kvality.
    • Aplikovat nástroje pro hodnocení výkonnosti v rámci vzdělávacích institucí.
    • Kriticky zhodnotit výsledky hodnocení výkonnosti a navrhnout opatření ke zlepšení.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html