SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social and Cultural Andragogy - OPNU1U111A
Title: Sociální a kulturní andragogika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
An important area of interest for andragogy is the social area. This issue is represented by social andragogy as an applied andragogical discipline focused on the education and reeducation of adults in a social context. Social andragogy examines the relationship between the social environment, the social situation of an individual and his educational potential; deals with the integration and resocialization of the adult into society and helps disadvantaged individuals and marginalized groups through counseling and education to deal with crisis and unexpected life situations. Cultural andragogy, like social andragogy, is still being constituted in the Czech environment. Its subject is to help the adult in enculturation, maintaining his cultural competence and cultivating his personality through cultural, educational, hobby and civic activities.
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je poskytnout studujícím komplexní teoretické a praktické znalosti v oblasti sociální a kulturní andragogiky, s důrazem na jejich aplikaci v edukační praxi. Studující budou schopni analyzovat vztahy mezi sociálním prostředím, edukačním potenciálem dospělých a procesy socializace, resocializace a integrace do společnosti.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška - ústní 

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

DRÁPAL, J., JIŘIČKA, V., RASZKOVÁ, T. ed. České vězeňství. Praha: Wolters Kluwer, 2021. 456 s. ISBN 978-80-7676-066-0.

FREIRE, P. Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid, 2022. ISBN 978-80-908247-9-9.

SZABOVÁ-ŠÍROVÁ, L. Sociálna andragogika: teoretické, empirické a praktické aspekty. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. 221 s. ISBN 978-80-223-3752-6.

PROKOP, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7. 

VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J., FISCHER, S. Psychologie kriminálního chování: vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada, 2020. 208 s. ISBN 978-80-271-0731-5.

Doporučená literatura:

BALVÍN, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. 236 s. ISBN978-80-86798-07-3.

ČORNANIČOVÁ, R. Kultúrno-osvetová andragogika. In: Acta Andragogica 2. Bratislava: katedra andragogiky FF UK a BB Print, 2011, s. 37–56, 189 s. ISBN 978-80-970595-2-1.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. 1048 s. ISNB 978-80-257-0807-1.

HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca – teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. Praha: Česká andragogiká společnost, 2009. 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.

HATÁR, C. Sociálna andragogika. Kapitoly z teorie a metodiky sociálno-edukačnej starostlivosti o dospelých. Nitra: Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, 2012. 152 s. ISBN 978-80-558-0037-0.

PERHÁCS, J. Personalizačné a socializačné aspekty rozvoja osobnosti dospelých. Praha: Rozlet ve spolupráci s Českou andragogikou společností, 2011. 158 s. ISBN 978-80-904824-4-9.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

KRYSTOŇ, M. a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. 240 s. ISBN 978-80-557-0211-7.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1.    Vznik a vývoj sociální a kulturní andragogiky; kulturně-osvětová andragogika

2.    Předmět a metodologie sociální a kulturní andragogiky

3.    Socializace, resocializace a integrace, sociální prostředí, sociální pomoc dospělým, sociální učení

4.    Kultivace osobnosti, enkulturace, zprostředkování kulturních hodnot a aktivní participace na životě společnosti

5.    Interkulturní a multikulturní aspekty společnosti

6.    Cílové skupiny sociálně-edukační práce s dospělými – východiska, vzdělávací potřeby

7.    Specifika edukace marginalizovaných skupin – rizika, potřeby a možnosti dalšího vzdělávání, resocializace

8.    Sociálně-andragogická intervence – charakteristika, etapy, metody

9.    Specifika kulturně zaměřené edukace; muzeologie a kulturologie

10.   Odborníci působící v edukaci dospělých – jejich kompetence a kvalifikace, sebevzdělávání, psychohygiena a prevence syndromu vyhoření

11.   Penitenciární a postpenitenciární věda – teoretická, metodologická a epistemologická východiska 

12.   Andragogické poradenství jako nástroj sociální andragogiky a sociální integrace

 

Cvičení:

Cvičení navazují na témata přednášek.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Studující definují klíčové pojmy sociální a kulturní andragogiky.
  • Studující vysvětlí historický vývoj sociální a kulturní andragogiky a její současnou roli v edukaci dospělých.
  • Studující využijí teoretické poznatky k řešení případových studií zaměřených na sociální učení a kulturní participaci dospělých.
  • Studující identifikují a analyzují faktory sociálního prostředí, které ovlivňují vzdělávací potřeby dospělých, a navrhnou odpovídající edukační strategie.
  • Studující vytvoří plán sociálně-andragogické intervence zaměřené na podporu marginalizovaných skupin v kontextu resocializace a integrace do společnosti.
  • Studující kriticky zhodnotí metody andragogického poradenství v praktických situacích a navrhnou konkrétní opatření vedoucí ke zlepšení sociální integrace.

Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html