The aim is to prepare the student to perform the necessary procedures in creating a thesis with emphasis on the type of theoretical-empirical work. The stages of the research process, its design and implementation will be analyzed. Observations and types of descriptive studies. Experiment and types of experiments. Quality research. Research file, size and types of research file selection. Diagnostic tools - types of tools and evaluation of their properties. Use of information sources - orientation in scientific databases. Descriptive and inductive statistics. Structure and preparation of the diploma thesis syllabus. The course ends with the elaboration of the concept of the diploma thesis and its presentation.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Cílem je připravit studenta provádět potřebné procedury při tvorbě diplomové práce s důrazem na typ teoreticko- empirické práce. Rozebrány budou etapy postupu výzkumu, jeho návrh i realizace. Pozorování a druhy deskriptivních studií. Experiment a druhy experimentů. Kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor, velikost a typy výběru výzkumného souboru. Diagnostické nástroje – druhy nástrojů a hodnocení jejich vlastností. Využívání informačních zdrojů – orientace ve vědeckých databázích. Popisná a induktivní statistika. Struktura a příprava osnovy diplomové práce. Předmět je zakončen zpracováním konceptu diplomové práce a jeho prezentace.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Aim of the course -
The aim of the course is to familiarize students with the preparation and reporting of a thesis, work with professional sources and AI, formulation of scientific questions, hypotheses. Students should be able to use basic descriptive statistics and master hypothesis testing.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty s přípravou a zpracováním diplomové práce, práce s odbornými zdroji a AI, formulací vědecké otázky a hypotéz. Studenti by měli být schopni použít základní popisnou statistiku a zvládnout testování hypotéz.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Descriptors -
Expected preparation time for one seminar 1 hour
Self-study of literature (per semester) 5 hours Work with study materials (per semester) 10 hours Completion of continuous assignments (per semester) 10 hours
Completion of the course Preparation of the presentation of the thesis project 10 hours Preparation for credit 10 hours
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Doba očekávané přípravy na jeden seminář
1 hodina
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Příprava prezentace projektu diplomové práce
10 hodin
Příprava na zápočet
10 hodin
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literature -
BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-100-5.
BLAHUŠ, P., ČELIKOVSKÝ, S. Vybrané stati z metodologie vědy, Praha: SPN, 1986.
CUBEREK, R. Výzkum orientovaný na pohybovou aktivitu: metodologické ukotvení, Olomouc: UPOL, 2019. ISBN 978-8024-455-983.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu, Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
GAVORA, P., JUVA, V, HLAVATÁ, V. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: 2010. ISBN 97-8807-3151-850.
HENDL, J. a kol. Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech, Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5400-3.
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace, Praha: Portál, 2017, ISBN 978-80-2621-192-1.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat, Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-246-0030-7.
KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. Vybrané statistické metody v antropomotorice, Praha: UK, 1975.
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu, Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4204-8,
PATTON, M.Q. Qualitative evaluation and research methods, Newbury Park, CA: Sage, 1990. ISBN: 978-0803937796.
SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Praha: Portál, 2011. ISBN 97 8807 3677-787.
TROCHIM, W. M. K., DONNELLY, J. P. The Research Methods Knowledge Base, Atomic Dog Publishing, Cincinnati, 2006. ISBN 978-1592602919.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-100-5.
BLAHUŠ, P., ČELIKOVSKÝ, S. Vybrané stati z metodologie vědy, Praha: SPN, 1986.
CUBEREK, R. Výzkum orientovaný na pohybovou aktivitu: metodologické ukotvení, Olomouc: UPOL, 2019. ISBN 978-8024-455-983.
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu, Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
GAVORA, P., JUVA, V, HLAVATÁ, V. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: 2010. ISBN 97-8807-3151-850.
HENDL, J. a kol. Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech, Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5400-3.
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace, Praha: Portál, 2017, ISBN 978-80-2621-192-1.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat, Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-246-0030-7.
KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. Vybrané statistické metody v antropomotorice, Praha: UK, 1975.
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu, Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4204-8,
PATTON, M.Q. Qualitative evaluation and research methods, Newbury Park, CA: Sage, 1990. ISBN: 978-0803937796.
SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Praha: Portál, 2011. ISBN 97 8807 3677-787.
TROCHIM, W. M. K., DONNELLY, J. P. The Research Methods Knowledge Base, Atomic Dog Publishing, Cincinnati, 2006. ISBN 978-1592602919.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Teaching methods - Czech
semináře
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Syllabus -
1. citations, plagiarism, AI usage rules
2. electronic resources, databases, qualitative, quantitative, mixed research
4. formulation of hypotheses, input and output variables, basic statistical methods, selection of research population, data collection and processing, quality of measurement, data evaluation
5. test properties, hypothesis testing
6. presentation of own procedures of the thesis and their consultation
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
1. citace, plagiáty, pravidla využití AI
2. elektronické zdroje, databáze, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum
3. tvorba názvu práce, abstraktu, klíčová slova, projekt diplomové práce, etické aspekty
4. formulace hypotéz, vstupní a výstupní proměnné, základní statistické metody, výběr výzkumného souboru, sběr dat a jejich zpracování, kvalita měření, vyhodnocení dat
5. vlastnosti testu, ověřování hypotéz
6. prezentace vlastních postupů řešení diplomové práce a jejich konzultace
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Learning resources - Czech
Pro studenty je zpracován Moodle kurz
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13595
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Learning outcomes -
Student:
- understand the formal and content requirements for theses prepared at the Pedagogical Faculty of Charles University (including the rules for the use of software called "artificial intelligence") - understand the focus and content of the individual parts of the thesis - characterise the focus of their thesis - searches for professional sources relevant to the preparation of the thesis - is able to critically evaluate the quality and relevance of information sources - formulates thesis objectives, research questions and hypotheses relevant to the assumed diploma thesis topic - assesses the suitability of different research methods - presents the topic and the process of solving their diploma thesis
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Studující:
porozumí formálním a obsahovým požadavkům kladenýn na diplomové práce zpracovávané na PedF UK (včetně pravidel pro využití software nazývaného „umělá inteligence“)
porozumí zaměření a obsahu jednotlivých částí diplomové práce
charakterizuje zaměření své práce
vyhledává odborné zdroje relevantní pro zpracování diplomové práce
je schopen kriticky zhodnotit kvalitu a relevanci informačních zdrojů
formuluje cíle práce, výzkumné otázky a hypotézy relevantní k předpokládánému tématu diplomové práce
posuzuje vhodnost různých výzkumných metod
prezentuje téma a postup řešení své diplomové práce
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)