SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Outdoor motion Games and Exercises - OPNT4T041A
Title: Pohybové hry a cvičení v přírodě (Oudoor motion games and exercises)
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 24 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D.
PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michael Kupilík
Annotation - Czech
Předmět, který je vyučován v angličtině, seznamuje s aplikací tělovýchovných cvičení v přírodním prostředí především prostřednictvím her. „Tělocvična v přírodě“. Ukazuje možnosti a zásady tělesných cvičení v přírodě v interakci s rozvojem kognitivním, emočním a sociálním. Mezi základní témata patří klasifikace her a cvičení v přírodě, zásady pobytu a pohybu v přírodě, bezpečnostní pravidla a úrazová prevence, využití terénu a přírodních překážek, pomůcky pro hry a cvičení v přírodě, obsah a formy cvičebních jednotek, zásobník cviků a her. Metodika vedení skupiny. Zápočet předpokládá přípravu na výuku her či cvičení v přírodě.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (26.04.2020)
Aim of the course - Czech
  • Studující porozumí principům a možnostem aplikace tělovýchovných cvičení v přírodním prostředí, zejména prostřednictvím her a interakce s okolním prostředím.
  • Studující získá teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti organizace, metodiky a vedení pohybových aktivit v přírodě s důrazem na kognitivní, emoční a sociální rozvoj účastníků.
  • Studující se naučí efektivně připravit, vést a vyhodnotit tělovýchovné hry a cvičení v přírodním prostředí s důrazem na bezpečnost a prevenci úrazů.
Last update: Kupilík Michael, Mgr. (29.01.2025)
Descriptors - Czech

Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast při výuce, příprava a organizace her a cvičení

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Literature - Czech

BRANDES, D., PHILLIPS, H. Gamester Handbook: 140 Games for Teachers and Group Leaders. 14. vyd. Cheltenham: Stanley Thornes, 1990.

DARST, P. W., ARMSTRONG, G. P. Outdoor Adventure Activities for School and Recreation Programs. Mineapolis: Burgesss Publ. 1980.

SIMSON, B. Initiative games: A Sourcebook of Initiative Games Explained and Illustrated. Boulder: COBS, 1977.

KAPLAN, A. a kol., Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha: Portál, 2010

KIRCHNER, J. HNÍZDIL, J., LOUKA, O. Kondiční hry a cvičení v přírodě. Praha: Grada, 2005

NEUMANN, J. a kol. Turistika s sporty v přírodě. Praha: Portál,2000. 197 s. ISBN 80-7178-391-9 

PETTY, G. : Moderní vyučování. Praha: Portál, 2002.

HRABINEC, J. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3625-2   

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (26.04.2020)
Syllabus - Czech

1.     Význam cvičení a her v přírodě.

2.     Zásady pobytu a pohybu v přírodě.

3.     Bezpečnostní pravidla a úrazová prevence.

4.     Využití terénu a přírodních překážek.

5.     Pomůcky pro hry a cvičení v přírodě.

6.     Klasifikace her a cvičení v přírodě.

7.     Obsah a formy cvičebních jednotek.

8.     Zásobník cviků a her.

9.     Metodika vedení skupiny.

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Learning outcomes - Czech
  • Studující rozpozná a vysvětlí klasifikaci her a cvičení vhodných pro přírodní prostředí a jejich využití v tělesné výchově.
  • Studující popíše a aplikuje zásady pobytu a pohybu v přírodě, včetně základních bezpečnostních pravidel a prevence úrazů.
  • Studující identifikuje a analyzuje vhodný terén a přírodní překážky pro realizaci pohybových aktivit a her.
  • Studující ovládá zásady využití pomůcek a přírodních prvků při organizaci her a tělovýchovných cvičení.
  • Studující navrhne a připraví obsah a formu cvičební jednotky zaměřené na tělesná cvičení v přírodě.
  • Studující prakticky demonstruje vybrané pohybové aktivity a hry, přizpůsobené podmínkám daného prostředí a specifickým potřebám účastníků.
  • Studující aplikuje metodiku vedení skupiny v přírodním prostředí, včetně organizace, komunikace a motivace účastníků.
  • Studující vyhodnotí efektivitu zvolených her a cvičení s ohledem na rozvoj kognitivních, emočních a sociálních dovedností účastníků.
  • Studující zpracuje a předvede vlastní návrh pohybové aktivity nebo hry v přírodě, včetně metodického postupu a bezpečnostních opatření.
  • Studující reflektuje vlastní výukovou praxi a identifikuje možnosti zlepšení metodiky a organizace tělovýchovných aktivit v přírodním prostředí.
Last update: Kupilík Michael, Mgr. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html