SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of health physical education and applied physical activity - OPNT4T032A
Title: Didaktika ZTV a aplikované pohybové aktivity
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 27 / 27 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Jana Hájková
PaedDr. Ladislav Pokorný
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Annotation -
Concept of the subject Health physical education in the Framework Education Programme. Didactic aspects of health physical education for individual types of impairment. Connecting preventive health physical education exercises to regular physical education lessons. The use of non-traditional sports and movement games in the teaching of health physical education. Methodical outputs of students.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vysvětlí zařazení zdravotní tělesné výchovy do školní tělesné výchovy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu
  • popíše charakteristické znaky jednotlivých druhů oslabení
  • popíše zařazení netradičních sportovních a pohybových her do zdravotní tělesné výchovy
  • uvede východiska pro použití vhodných a nevhodných cvičení pro jednotlivé druhy oslabení
  • použije vhodné didaktické postupy, metody a styly
  • koncipuje výuku zdravotní tělesné výchovy pro konkrétní věkové skupiny a druhy oslabení
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast 75%.

Metodický výstup.

Písemný test z problematiky didaktiky ZTV.

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

HRABINEC, J. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3625-2  

STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2

https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/ztv/index.html

Doporučená literatura.

HOŠKOVÁ, B. (2003) Kompenzace pohybem. Praha: Olympia, 60 s. ISBN 80-7033-787-7

HOŠKOVÁ, B. a kol. (2014) Vademecum – Zdravotní tělesná výchova. E-kniha. Praha: Karolinum. ISBN 78-80-246-2650-5

KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. (1997) Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 240 s. ISBN 80-7169-384-7

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015.

MULLER, D., HERTZER, K. (2018). Trénink fascií. Praha: ANAG. 191 s. ISBN 978-80-7554-180-2

 

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Requirements to the exam - Czech

Písemný test bude obsahovat otázky, které se týkají didaktiky ZTV a možnosti zařazení pohybových a sportovních her do hodin ZTV. Student má 3 pokusy písemného testu.

Okruhy otázek:

  1. Hodnocení držení těla, chůze a klenby nožní.
  2. Funkční diagnostika podpůrně pohybového aparátu (vyšetření svalového zkrácení a oslabení základních svalových skupin).
  3. Posturální vady.
  4. Oslabení dolní končetiny.
  5. Vyrovnávací cvičení.
  6. Oslabení kardiovaskulárního aparátu.
  7. Oslabení respiračního aparátu.
  8. Metabolická oslabení.
  9. Neuropsychická oslabení.
  10. Smyslová oslabení.
  11. Gynekologická oslabení.
  12. Cvičení starších osob.
  13. Věková specifika.
  14. Didaktické aspekty u jednotlivých druhů oslabení (zásady, metody, didaktické styly, organizační formy).
  15. Doporučená cvičení a nevhodné aktivity u jednotlivých druhů oslabení.
  16. Využití tradičního i netradičního náčiní a nářadí v hodinách ZTV.
  17. Možnosti využití pohybových a sportovních her v hodinách ZTV.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Syllabus - Czech

Teorie

Zdravotní tělesná výchova v rámci RVP. Využití prostředků zdravotní tělesné výchovy v prevenci v hodinách tělesné výchovy. Jednotlivé druhy oslabení: oslabení pohybového aparátu, kardiovaskulárního aparátu, oslabení respirační, metabolická, neuropsychická, smyslová.

Praxe

  1. Didaktické aspekty zdravotní tělesné výchovy.
  2. Zásady pro výběr pohybových prostředků a metod vzhledem k věkové kategorii žáků a druhu oslabení.
  3. Diagnostika držení těla.
  4. Funkční diagnostika pohybového systému.
  5. Cvičení při oslabení posturálního systému a dolních končetin.
  6. Cvičení při oslabení kardiovaskulárního aparátu.
  7. Cvičení při respiračním oslabení.
  8. Cvičení při metabolickém oslabení.
  9. Cvičení při neuropsychickém oslabení.
  10. Cvičení při smyslovém oslabení.
  11. Cvičení při gynekologikých oslabení.
  12. Cvičení starších osob.
  13. Pohybové hry a jejich využití v hodinách ZTV.
  14. Využití tradičního náčiní a nářadí (např. over ball, fitball, Thera band, medicinbal) i speciálních pomůcek pro zdravotní tělesnou výchovu (např. set ortopedických podlah, pomůcky na aktivaci středu těla, pěnová balanční podložka).
  15. Netradiční sportovní hry a jejich využití v rámci zdravotní tělesné výchovy.
  16. Metodické výstupy studentů, reflexe.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=232670

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje zdravotní tělesnou výchovu
  • identifikuje znaky jednotlivých druhů oslabení
  • objasní možnost zařazení pohybových her a netradičních sportovních her do hodin zdravotní tělesné výchovy
  • navrhne vhodné programy pro jednotlivé druhy oslabení, včetně použití tradičního i netradičního náčiní a využití hudebního doprovodu
  • popíše časté chyby provedení jednotlivých cvičení
  • prokáže vlastní, technicky správné, provedení jednotlivých cvičení
  • navrhne správné použití didaktických postupů, metod a stylů
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html