Concept of the subject Health physical education in the Framework Education Programme. Didactic aspects of health physical education for individual types of impairment. Connecting preventive health physical education exercises to regular physical education lessons. The use of non-traditional sports and movement games in the teaching of health physical education. Methodical outputs of students.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Pojetí předmětu Zdravotní tělesná výchova v systému RVP. Didaktické aspekty zdravotní tělesné výchovy u jednotlivých druhů oslabení. Propojení preventivních cvičení zdravotní tělesné výchovy do běžných hodin tělesné výchovy. Využití netradiční sportovních a pohybových her ve výuce zdravotní tělesné výchovy. Metodické výstupy studentů.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Aim of the course - Czech
Studující:
vysvětlí zařazení zdravotní tělesné výchovy do školní tělesné výchovy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu
popíše charakteristické znaky jednotlivých druhů oslabení
popíše zařazení netradičních sportovních a pohybových her do zdravotní tělesné výchovy
uvede východiska pro použití vhodných a nevhodných cvičení pro jednotlivé druhy oslabení
použije vhodné didaktické postupy, metody a styly
koncipuje výuku zdravotní tělesné výchovy pro konkrétní věkové skupiny a druhy oslabení
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka Přednášky: 1 Cvičení: 1
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 0 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Course completion requirements - Czech
Aktivní účast 75%.
Metodický výstup.
Písemný test z problematiky didaktiky ZTV.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Literature - Czech
Povinná literatura:
HRABINEC, J. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3625-2
STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2
HOŠKOVÁ, B. (2003) Kompenzace pohybem. Praha: Olympia, 60 s. ISBN 80-7033-787-7
HOŠKOVÁ, B. a kol. (2014) Vademecum – Zdravotní tělesná výchova. E-kniha. Praha: Karolinum. ISBN 78-80-246-2650-5
KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. (1997) Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 240 s. ISBN 80-7169-384-7
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015.
MULLER, D., HERTZER, K. (2018). Trénink fascií. Praha: ANAG. 191 s. ISBN 978-80-7554-180-2
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Requirements to the exam - Czech
Písemný test bude obsahovat otázky, které se týkají didaktiky ZTV a možnosti zařazení pohybových a sportovních her do hodin ZTV. Student má 3 pokusy písemného testu.
Okruhy otázek:
Hodnocení držení těla, chůze a klenby nožní.
Funkční diagnostika podpůrně pohybového aparátu (vyšetření svalového zkrácení a oslabení základních svalových skupin).
Posturální vady.
Oslabení dolní končetiny.
Vyrovnávací cvičení.
Oslabení kardiovaskulárního aparátu.
Oslabení respiračního aparátu.
Metabolická oslabení.
Neuropsychická oslabení.
Smyslová oslabení.
Gynekologická oslabení.
Cvičení starších osob.
Věková specifika.
Didaktické aspekty u jednotlivých druhů oslabení (zásady, metody, didaktické styly, organizační formy).
Doporučená cvičení a nevhodné aktivity u jednotlivých druhů oslabení.
Využití tradičního i netradičního náčiní a nářadí v hodinách ZTV.
Možnosti využití pohybových a sportovních her v hodinách ZTV.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Syllabus - Czech
Teorie
Zdravotní tělesná výchova v rámci RVP. Využití prostředků zdravotní tělesné výchovy v prevenci v hodinách tělesné výchovy. Jednotlivé druhy oslabení: oslabení pohybového aparátu, kardiovaskulárního aparátu, oslabení respirační, metabolická, neuropsychická, smyslová.
Praxe
Didaktické aspekty zdravotní tělesné výchovy.
Zásady pro výběr pohybových prostředků a metod vzhledem k věkové kategorii žáků a druhu oslabení.
Diagnostika držení těla.
Funkční diagnostika pohybového systému.
Cvičení při oslabení posturálního systému a dolních končetin.
Cvičení při oslabení kardiovaskulárního aparátu.
Cvičení při respiračním oslabení.
Cvičení při metabolickém oslabení.
Cvičení při neuropsychickém oslabení.
Cvičení při smyslovém oslabení.
Cvičení při gynekologikých oslabení.
Cvičení starších osob.
Pohybové hry a jejich využití v hodinách ZTV.
Využití tradičního náčiní a nářadí (např. over ball, fitball, Thera band, medicinbal) i speciálních pomůcek pro zdravotní tělesnou výchovu (např. set ortopedických podlah, pomůcky na aktivaci středu těla, pěnová balanční podložka).
Netradiční sportovní hry a jejich využití v rámci zdravotní tělesné výchovy.
Metodické výstupy studentů, reflexe.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=232670
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.09.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující:
charakterizuje zdravotní tělesnou výchovu
identifikuje znaky jednotlivých druhů oslabení
objasní možnost zařazení pohybových her a netradičních sportovních her do hodin zdravotní tělesné výchovy
navrhne vhodné programy pro jednotlivé druhy oslabení, včetně použití tradičního i netradičního náčiní a využití hudebního doprovodu
popíše časté chyby provedení jednotlivých cvičení
prokáže vlastní, technicky správné, provedení jednotlivých cvičení
navrhne správné použití didaktických postupů, metod a stylů