The aim of the course is to acquaint students with the basics of combat sports, to introduce students to the basic techniques of selected combat sports and the methodology of training basic techniques with an emphasis on their practical application in self-defense. Another goal is to introduce students to a basic overview and knowledge and practical skills in the field of combat sports. History of martial arts, mastering the basic techniques of combat sports with a focus on karate, kung fu and judo. The course will also include practical self-defense for women. The specifics of the course is the use of combat techniques in school physical education. The course ends with a practical demonstration of the techniques and knowledge of methodological procedures in their training.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (12.05.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy úpolových sportů, přiblížit studentům základní techniky vybraných úpolových sportů a metodiku nácviku základních technik s akcentem na jejich praktickou aplikaci v rámci sebeobrany. Dalším cílem je uvést studenty do základního přehledu a znalostí i praktických dovedností v oblasti úpolových sportů. Specifikou předmětu je i využití úpolových technik ve školní tělesné výchově. Předmět je zakončen praktickým didaktickým výstupem s potřebnou znalostí metodických postupů při jejich nácviku v rámci TV.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
Aim of the course -
Introduce students to the basic techniques and principles of selected grappling sports.
Teach students the methodology of practicing grappling techniques with a focus on their use in self-defense.
Provide students with practical skills and knowledge necessary for applying grappling sports in school physical education.
Prepare students for a practical didactic presentation that includes methodological procedures for practicing grappling techniques.
Last update: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Seznámit studující se základními technikami a principy vybraných úpolových sportů.
Naučit studující metodice nácviku úpolových technik se zaměřením na jejich využití v rámci sebeobrany.
Poskytnout studujícím praktické dovednosti a znalosti potřebné pro aplikaci úpolových sportů ve školní tělesné výchově.
Připravit studující na praktický didaktický výstup zahrnující metodické postupy nácviku úpolových technik.
Last update: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Descriptors -
The course is valued at 2 credits, with a time allocation corresponding to 50 - 60 hours per student.
Total student workload: 53 hours
Direct instruction:
Exercises: 12 hours
Preparation for classes: Expected preparation time for 1 exercise: 1 hour
Self-study of literature (per semester): 5 hours Work with study materials (per semester): 10 hours Completion of ongoing assignments (per semester): 10 hours
Course completion: Preparation for credit: 10 hours
Last update: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
Předmět je hodnocen 2 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 50 - 60 hodinám.
Celková časová zátěž studenta 53 hodin
Přímá výuka:
Cvičení: 12 hodin
Příprava na výuku: Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 1 hodina
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu: Příprava na zápočet 10 hodin
Last update: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Course completion requirements -
Conditions for credit completion: active participation in lessons with the execution of several selected self-defense techniques against a sparring partner.
Last update: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
Podmínky splnění zápočtu: aktivní účast na výuce s realizací několika vybraných technik sebeobrany proti sparingpartnerovi.
Last update: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Literature -
DLOUHÝ, M. Úvod do teorie a didaktiky průpravných úpolů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 978-80-7603-139-5. 2019.
PAVELKA, R., STICH, J. Vývoj bojových sportů, Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2018-3
REGULI, Z. Úpolové sporty. Brno: MU FSpS 2005. ISBN 80-210-3700-8
FOJTÍK, I., MICHALOV, L. Základní úpoly, úpolové sporty a umění I. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1996
FOJTÍK, I. Úpoly ve školní tělesné výchově II. Praha: Univerzita Karlova, 1990
RÝČ, B., PETRŮ, V. Sebeobrana na ulici. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2440-9
ZÁTROCH, D. Judo od bieleho po čierny opasok. Bratislava: ipon spol s.r.o., 1999. ISBN 80-900511-0-3
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
Last update: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Syllabus -
Basic grappling techniques
Preparatory grappling techniques
Grappling games
Basics of self-defense
Methodological and organizational aspects of training, grappling didactics, and safety principles
Last update: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
1. Základní úpoly 2. Průpravné úpoly 3. Úpolové hry 4. Základy sebeobrany 5. Metodicko organizační aspekty nácviku, didaktika úpolů a bezpečnostní zásady
Last update: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Learning outcomes -
Students will demonstrate the basic techniques of selected grappling sports, including their application in self-defense.
Students will explain and demonstrate methodological procedures for practicing basic grappling techniques for school physical education.
Students will evaluate various grappling techniques in terms of their safety and suitability for different age groups within school physical education.
Students will prepare and conduct a practical didactic presentation focused on practicing grappling techniques, utilizing the acquired methodological knowledge.
Students will apply grappling techniques in self-defense scenarios and analyze their effectiveness.
Last update: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Studující předvedou základní techniky vybraných úpolových sportů včetně jejich aplikace v sebeobraně.
Studující vysvětlí a demonstrují metodické postupy nácviku základních úpolových technik pro potřeby školní tělesné výchovy.
Studující zhodnotí různé úpolové techniky z hlediska jejich bezpečnosti a vhodnosti pro různé věkové skupiny v rámci školní tělesné výchovy.
Studující připraví a zrealizují praktický didaktický výstup zaměřený na nácvik úpolových technik, využívající získané metodické znalosti.
Studující aplikují úpolové techniky v modelových situacích sebeobrany a analyzují jejich efektivitu.