|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní a rozšířenou koncepcí školního poradenského pracoviště, s významem otevřené komunikace jeho členů a s rolí školního speciálního pedagoga na školním poradenském pracovišti. Studenti si osvojí podmínky optimálního fungování školního poradenského pracoviště, které tvoří: jasná koncepce poskytování služeb žákům školy, pedagogickým pracovníkům školy a rodičům, transparentní rozdělení rolí a kompetencí odborníků na ŠPP, koordinace činnosti ŠPP i spolupráce s odborníky mimo školu, pravidla fungování spolupráce a pravidelných setkání na ŠPP, pravidla komunikace a přenosu informací, systém dokumentace, informační systém ŠPP (nástěnka, web, prezentace členů), materiální vybavení (pracovna, počítač, diagnostické nástroje, pomůcky pro reedukace a intervenci).
Obsah:
1. Náplň práce a odborné kompetence školního speciálního pedagoga a jeho role v týmu ŠPP
2. Náplň práce a odborné kompetence školního psychologa a jeho role v týmu ŠPP
3. Náplň práce a odborné kompetence výchovného poradce a jeho role v týmu ŠPP
4. Náplň práce a odborné kompetence metodika prevence a jeho role v týmu ŠPP
5. Další členové týmu ŠPP a jejich kooperace
6. Klientský a partnerský přístup k rodičům žáků se SVP
7. Systém schůzek, porad a komunikace pracovníků školního poradenského pracoviště.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 28 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2024)
|
|
||
Student zpracuje seminární úkol, který se zároveň stane součásti didaktického portfolia. Podrobnosti v kurzu elektronické podpory v moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2024)
|
|
||
ČAPEK, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1. KENDÍKOVÁ, J. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. Dobrá škola. ISBN 97880-7496-213-4. KLUGEROVÁ, J., a kol. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7. KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 97880-247-4502-2. KOL.AUTORŮ Profil inkluzivního učitele, Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012, ISBN 978-87-7110-338-0, dostupné online z https://www.european-agency.org/sites/default/files/profile_of_inclusive_teachers_cs.pdf PANČOCHA, K., SLEPIČKOVÁ, L. Aktéři školní inkluze. ActorsofSchoolInclusion. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6688-5. ZAPLETALOVÁ, J. Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. Pedagogika. Mimořádné číslo Aktuální otázky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami [online]. 2001, (5). Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2267&lang=cs ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE Název kurzu: Komunikace na školním poradenském pracovišti. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.02.2023)
|