SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social Status of Individuals with Disability in the Educational Context - OPNS4S031A
Title: Vzdělávací kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS4S021A
Is pre-requisite for: OPNS4S041A
Annotation - Czech
Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech. Zabývá se vztahem většinové společnosti k lidem s jinakostí promítnutím do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Obsah: 1. problém výskytu, přežití a lidské existence lidí s postižením; 2. právní vědomí, zákonodárství a člověk s postižením s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální a zdravotnické péče; 3. konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami; - speciálně pedagogické principy a metody; 4. socializace z dějinného pohledu; 5. integrace jako kontinuální proces; 6. inkluze jako pochopení druhého.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
Aim of the course - Czech

Studující charakterizuje přístupy společnosti k jednotlivým typům zdravotního postižení. Analyzuje  specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním.

Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Course completion requirements - Czech

písemný test, seminární práce na vybrané téma

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Literature - Czech

ČERNÁ a kol.: (2009) Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.

CHÁB, M.: (2004) Svět bez ústavů.Až budete mít chvilku, zkuste si představit svět bez ústavů ukrývajících lidi, bez kterých jsou neústavní lidé ve svých životech dezorientovaní. Praha: QUIP – Společnost pro změnu. ISBN 80-239-4772-9.

MUŽÁKOVÁ, Monika. Byly to naše dětii. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016. 206 s. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, Monika. Dlouhá cesta k pochopení fenoménu mentálního postižení. Speciální pedagogika, 2011, 2011 (4), 255-267. ISSN 1211-2720.

MUŽÁKOVÁ, Monika. Ješte jednou k otázce sterilizaci lidí s postižením jako mementu pohledu na jinakost cloveka v moderních dejinách. Speciální pedagogika, 2013, 23 (1), 54-61. ISSN 1211-2720.

LANE, H.: (2013) Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-2449-5.

PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4.

ŠIŠKA, J.: (2005) Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 80-246-0992-4.

TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7597

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Learning outcomes - Czech

Studujíc zdůvodní potřebu podpor osob s postižením v kontextu jejich jinakost. Zdůvodní potřebu legislativních podpor lidí s postižením. Vysvětlí na konkrétním příkladu optimální inkluzivní prostředí na běřné škole.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html