|
|
|
||
Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech. Zabývá se vztahem většinové společnosti k lidem s jinakostí promítnutím do mytologie, filosofie i organizace společnosti.
Obsah:
1. problém výskytu, přežití a lidské existence lidí s postižením;
2. právní vědomí, zákonodárství a člověk s postižením s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální a zdravotnické péče;
3. konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami; - speciálně pedagogické principy a metody;
4. socializace z dějinného pohledu;
5. integrace jako kontinuální proces;
6. inkluze jako pochopení druhého.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
|
|
||
Studující charakterizuje přístupy společnosti k jednotlivým typům zdravotního postižení. Analyzuje specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024) Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 16 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
|
|
||
písemný test, seminární práce na vybrané téma Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
ČERNÁ a kol.: (2009) Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3. CHÁB, M.: (2004) Svět bez ústavů.Až budete mít chvilku, zkuste si představit svět bez ústavů ukrývajících lidi, bez kterých jsou neústavní lidé ve svých životech dezorientovaní. Praha: QUIP – Společnost pro změnu. ISBN 80-239-4772-9. MUŽÁKOVÁ, Monika. Byly to naše dětii. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016. 206 s. ISBN 978-80-7290-874-5. MUŽÁKOVÁ, Monika. Dlouhá cesta k pochopení fenoménu mentálního postižení. Speciální pedagogika, 2011, 2011 (4), 255-267. ISSN 1211-2720. MUŽÁKOVÁ, Monika. Ješte jednou k otázce sterilizaci lidí s postižením jako mementu pohledu na jinakost cloveka v moderních dejinách. Speciální pedagogika, 2013, 23 (1), 54-61. ISSN 1211-2720. LANE, H.: (2013) Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-2449-5. PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4. ŠIŠKA, J.: (2005) Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 80-246-0992-4. TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X. TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696 Název kurzu: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7597 vstup pro hosty klíčem: akreditace Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|
|
||
Studujíc zdůvodní potřebu podpor osob s postižením v kontextu jejich jinakost. Zdůvodní potřebu legislativních podpor lidí s postižením. Vysvětlí na konkrétním příkladu optimální inkluzivní prostředí na běřné škole. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|