|
|
|
||
The subject follows up on the course Research Methodology I. The course develops students' competencies for the strategy of pedagogical research. Students will use the knowledge of pedagogical research in diploma thesis. Students will gain an overview of the principles of conducting pedagogical research (qualitative, quantitative, or mixed design) and determine research questions.
The course introduces the principles of qualitative research, quantitative research, paradigm, theoretical methods, inductive and deductive procedures, and ethical aspects of research.
The student will find out what procedure to choose when solving a research problem in special pedagogy. The practical application of theoretical knowledge reflects the objectives of the thesis.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (02.02.2021)
|
|
||
Povinná literatura: FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0. KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8. Doporučená literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2. WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.04.2020)
|
|
||
Diploma Thesis - research problem and research question
Constructs, concepts, and hypotheses Types of research approaches (qualitative design, quantitative design, and mixed design) Research Ethics Process of selecting participants for research Qualitative and quantitative data collection methods and tools Data Analysis and Interpretation Summary of results in research Presentation of results in researc Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
|