|
|
|
||
The subject represents at the level of contemporary knowledge the history of reflection on the relationship of the majority society to people with disadvantages. In particular, it focuses on the incidence, survival and support of people with disabilities. It aims to introduce students to the historical and philosophical context of the world of people with disabilities and their special needs through the ages. The most important Czech and international personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities. Students will be introduced to current special education literature and the latest research in this area.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující charakterizuje vztah většinové společnosti k lidem se znevýhodněním v různých etapách dějinného vývoje. Studující prokáží schopnost porozumnění lidem s postižením s ohledem na jejich speciální potřeby. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Písemný test, seminární práce, aktivní přístup v hodinách Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7. TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5. MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720 Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk. 2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice. 3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče. 4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech. 5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces. 6. Lidská práva osob se zdravotním postižením 7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením. 9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením 10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.04.2020)
|
|
||
Studující popíše konkrétní změny přístupu k lidem s postižením po roce 1989. Charakterizuje přínos jednotlivých významných osobností speciální pedagogiky. Zdůvodní potřebu podpory lidkoprávních dokumentů ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|