SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Russian Language 3 - OPNR4R032A
Title: Oborová didaktika RJ 3
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 10 (99)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR4R022A
Annotation -
The aim of the course is to acquaint the students with the possibilities of using information and communication technologies in teaching the Russian language, to provide them with an idea of ​​electronic (and especially online) resources that can be used in practice and also to acquaint them with the issue of electronic and interactive textbooks.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (17.04.2021)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • se seznámí s možnostmi používání informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny jako dalšího cizího jazyka,
  • se naučí využívat vybrané digitální nástroje pro přípravu, realizaci a reflexi výuky,
  • získají návyky reflexe a sebereflexe výuky.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 12 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Celková časová zátěž studenta                                90       
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (25.04.2021)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakonče zápočtem.

Zápočet získají studenti, kteří:

  • se aktivně účastní výuky v rozsahu minimálně 75 % (s výjimkou závažných dlouhodobých nemocí či zahraničních pobytů - vždy po předcházející domluvě),
  • vypracují a včas odevzdají všechny zadané úkoly v požadované podobě a rozsahu,
  • splní všechna průběžná zadání.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

AZIMOV, E. G. Informacionno-komunikacionnyje technologii v prepodavaniji russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-283-3.

KIREJCEVA, A. N. Azbuka testirovanija. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-637-5.

KONSTANTINOVA, L., PRONINA, E., ZUBAREVA, Ju. Elektronnyj učebnik RKI: Sovremennyj obrazovatelnyj resurs novogo pokojenija. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2014. ISBN 978-3-659-66031-3.

RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: Inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava : DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-89160-11-5.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5073-3.

ŠČUKIN, A. N. Russkij jazyk kak inostrannyj: osnovy učebnikovedenija. Moskva : Izdatelstvo IKAR, 2018. ISBN 978-5-7974-0605-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Odborné články v didakticky orientovaných periodických i neperiodických publikacích (tištěných i online).

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Syllabus - Czech

Vzhledem k účasti studentů na pedagogických praxích a zrušení části výuky v průběhu měsíce listopadu je přímá výuka realizována v rozsahu 3 hodiny / týden seminář. S ohledem na obsahovou náplň předmětu může být část výuky realizována také hybridní či online formou, a to zejména s cílem, aby si studenti prakticky vyzkoušeli práci v některém z online výukových prostředí.

Semináře budou zaměřeny prakticky a jejich cílem bude rozvíjet zejména praktické dovednosti aplikovat poznatky z dřívějších didakticky orientovaných předmětů do praxe. Studentům budou průběžně zadávány úkoly, které budou společně na seminářích prezentovány, vyhodnocovány a reflektovány. Důraz bude kladen na zapojování moderních technologií jak do procesu plánování, přípravy i realizace úkolů. V souladu s novým RVP ZV bude kladen důraz na to, aby byli studenti schopni v rámci své budoucí profese rozvíjet digitální kompetenci žáků základních i středních škol.

1. Internetové zdroje pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.
2. Internetové zdroje pro studium ruského jazyka na vysoké škole.
3. Sociální sítě ve výuce ruského jazyka.
4. Lingvodidaktický potenciál internetových zdrojů pro výuku ruského jazyka.
5. Elektronická podpora k jednotlivým učebním souborům používaným pro výuku RJ.
6. Interaktivní a elektronické učebnice.
7. Digitální učební materiály – pravidla a zásady pro zpracování.
8. Interaktivní tabule ve výuce ruského jazyka.
9. Nástroje pro vypracování interaktivních učebních materiálů – pravidla a zásady zpracování, prvky interaktivity.
10. Aktivizující metody ve výuce ruského jazyka s využitím ICT.
11. Evropské jazykové portfolio a jeho využití ve výuce ruského jazyka.
12. Mediatext jako nový typ informačního zdroje a jeho využití ve výuce.

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7734

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • uvedeou příklad vhodných internetových zdrojů pro výuku ruštiny jako dalšího cizího jazyka na všech stupních škol
  • diskutují výhody a nevýhody a také možnosti využití sociálních sítí ve výuce ruštiny jako dalšího cizího jazyka
  • rozhodnou, zda zvolené internetové zdroje mohou posloužit pro výuku ruštiny jako dalšího cizího jazyka na zvoleném stupni školy a své rozhodnutí argumentují
  • popíší a vysvětlí podstatu a smysl existence elektronické podpiry k učebním souborům používaným pro výuku RU
  • rozliší a porovnají interaktivní a elektronické učebnice, vysvětlí jejich význam a potenciál pro výuku
  • aplikují znalosti získané studiem didaktických předmětů při formulaci pravidel a zásad pro zpracování digitálních učebních materiálů
  • navrhnou vlastní digitální učební materiály na základě zadání a stanovených požadavků
  • posoudí možnosti využití interaktivní tabule ve výuce ruského jazyka
  • zhodnotí možnosti aktivizace žáků s využitím informačních a komunikačních technologií
  • popíší evropské jazykové portfolio a zhodnotí možnosti jeho využití ve výuce ruského jazyka
  • definují mediatext a vysvětlí jeho možnosti pro výuku
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Entry requirements - Czech

Předpokládá se znalost látky probírané v rámci didaktických předmětů (zejména Oborová didaktika RJ 1 a 2) v předcházejících semestrech.

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html