SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Coherent Russian Language Teaching Practice at Elementary School - OPNR4R023A
Title: Souvislá praxe z RJ na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 10 (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNR4R012A
Annotation -
This course examines the practical ability to apply theoretical lingvodidactic knowledge in the teaching of Russian in primary school, as well as the student's ability to master the educational process in its broadest context. The students demonstrate the ability to use all language means to form all components of pupils' communication competence with regard to their individuality and the specifics of teaching Russian at secondary school in Czech school environment. As part of a practice in the Russian language, the students implement their own teaching activities, perform all other activities related to the profession of a secondary school teacher, while creating their own portfolio and managing other assigned tasks. The students continuously discuss and reflect on all activities with the faculty teacher and the departamental didactics specialist, after finishing the practice there is a detailed reflection and evaluation of the whole practice process.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (17.04.2021)
Aim of the course - Czech

Studující

- rozumí obecně-pedagogickým i oborově-didaktickým principům a zásadám výuky ruského jazyka na základní škole, přičemž tyto principy a zásady uplatňuje ve vlastní výuce.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr)

Samostudium literatury: 12 hodin (semestr)

Doba věnovaná pozorování výuky: min. 4 hodiny  (semestr)

Přímá výuková činnost: 12 hodin (semestr)

Reflektivní rozhovory s provázejícím učitelem: 12 hodin

Plnění průběžných úkolů, přípravy na výuku, související činnosti ve škole  a tvorba portfolia:  hodin 60 (semestr)

Celkem 112 hodin

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky pro splnění Praxe na ZŠ                           LS 2023/2024

 Termín praxe 18. 3. -12. 4. 2024 (pro oba předměty dohromady)

  1. do 15. 3. 2024 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás – viz vzor (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7045)
  2. do 15. 3. 2024 absolvování a splnění kurzu v Moodle UK, předložení certifikátu o absolvování - "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi" na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU
  3. 100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole, nelze docházet pouze na vlastní výstupy!!!!!, student asistuje fakultnímu učiteli ve všech jeho činnostech, ve škole má student být po celou dobu, kdy je přítomen fakultní učitel) - absenci nutno nahradit!
  4. realizace minimálně 10 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
  5. odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu – viz vzor
  6. odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
  7. sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok – nelze kopírovat, co používají ve škole, to má sloužit pouze jako inspirace, student sestaví vlastní tematický plán
  8. sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – nelze kopírovat, co používají ve škole, to má sloužit pouze jako inspirace, student sestaví vlastní IVP
  9. seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ
  10. odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami …)
  11. plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
  12. pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
  13. odevzdání portfolia se VŠEMI požadovanými materiály do 23. 4. 2024
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (16.01.2024)
Literature - Czech

AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z:

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.01.2022)
Syllabus - Czech

1. Specifika výuky RJ na základní škole.

2. Kurikulární a programové dokumenty (SERRJ, RVP ZV, Standardy).

3. Vedení třídy, práce se skupinou.

4. Práce s jazykovými prostředky a rozvoj řečových dovedností na ZŠ.

5. Zapojení ICT do výuky.

6. Specifika didaktických materiálů pro žáky na ZŠ.

7. Motivace a aktivizace žáka.

8. Evaluace a autoevaluace.

9. Hospitace ve výuce a její reflexe.

10. Plánování, realizace a reflexe výukové jednotky.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Sudující

- stanovuje adekvátní cíle vyučovací jednotky,

- plánuje vyučovací jednotku v souladu se stanovenými cíli výuky,

- efektivně rozvíjí jazykové návyky a řečové dovednosti žáků dle stanoveného cíle,

- kriticky hodnotí nabízené výukové materiály v učebnici, využívá je efektivně, v případě potřeby vytváří vlastní doplňkové výukové materiály,

- průběžně formativně hodnotí výukový proces a výsledky učení žáků,

- vhodným způsobem motivuje žáky k učení,

- při vlastní výuce respektuje všechny didaktické principy výuky cizího jazyka.

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html