|
|
|
||
The aim of this course is to acquaint the students with the current teaching of the Russian language in the Czech school environment on the basis of listening to selected Russian language lessons, during which individual aspects of teaching Russian are reflected, ways of working with language means, techniques of forming individual speech skills with regard to the pupils` mothertongue, ways of working with teaching materials, specifics of working with pupils with special educational needs, the use of information and communication technologies in teaching Russian, as well as many other general didactic knowledge and principles. The content of the course builds on already completed lingvodidactically oriented courses. The course is implemented as a combination of listening in selected schools, in which the student monitors selected aspects of teaching and develops assigned tasks and subsequent reflective seminars.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (17.04.2021)
|
|
||
Studující - sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje a hodnotí, - reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj., - rozumí principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr) Samostudium literatury: 12 hodin (semestr) Práce se studijními materiály: 6 hodin (semestr) Doba věnovaná pozorování výuky: min. 8 hodin (semestr) Výukové (mikro)výstupy: 4 hodiny (semestr) Plnění průběžných úkolů a tvorba portfolia: 18 hodin (semestr) Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky: 1.absolvování moodle kurzu Učitelství - Bezpečnostní proškolení před praxí na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU 2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení, 3.realizace minimálně 4 mikrovýstupů ve výuce ruského jazyka (příprava vybrané aktivity (např. prezentace jazykového jevu, nácvik jazykového jevu, text a úkoly k němu, křížovka...), a její realizace v hodině, příprava testu/části testu a jeho oprava, modifikace materiálu pro žáka s SP, příprava skupinové práce a její realizace, příprava mikroprojektu a jeho realizace, aktivita na hodnocení/sebehpdnocení žáků apod.), přičemž ke každému výstupu bude zpracována reflexe v rozsahu min. 1/2 normostrany, 4. souhrnná reflexe náslechové praxe v rozsahu min. 1 normostrana, 5. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů, pracovních listů a reflexí nejpozději do 3. 12. 2024, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730, 6. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2. ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
|
|
||
Studeni v průběhu náslechové praxe hospitují v hodinách ruského jazyka na základních a středních školách, přičemž sledují jednotlivé aspekty výuku ruského jazyka. Studenti vypracovávají z každé náslechové hodiny podrobný hospitační záznam a písemnou reflexi. Ke každé náslechové hodině je v rámci reflektivního semináře proveden detailní rozbor, jsou rozebrány následující aspekty: 1. cíle hodiny, 2. části hodiny a jejich průběh, 3. vedení třídy, 4. práce s jazykovými prostředky, 5. rozvoj řečových dovedností, 6. využívání doplňkových výukových materiálů, 7. využití ICT, 8. motivace žáků k učení, 9. evaluace žáků 10. práce se žáky s SP a dle zadání další hlediska výukového procesu. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730 Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - identifikuje jednotlivé aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje, - identifikuje cíle sledované vyučovací jednotky, - diskutuje o způsobech práce učitele při utváření jazykových návyků a řečových dovedností žáků, - diskutuje o způsobech evaluace žáků a práce s chybou, - analyzuje a kriticky hodnotí používané výukové materiály a prostředky, - diskutuje o způsobech práce se žáky s SP, - identifikuje jednotlivé pedagogicko-psychologické aspekty procesu výuky ruského jazyka a dikutuje o nich, - vytváří vlastní didaktické materiály v součinnosti s provázejícím učitelem, - realizuje části výukových jednotek v součinnosti s provázejícím učitelem. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|