|
|
||
The aim of the course is to acquaint the students with the issue of teaching productive and receptive speech skills in Russian in the context of teaching Russian in the Czech school environment. The emphasis is placed primarily on the formation of practical skills of students in the effective use of individual techniques that lead to the formation of skills in independent oral and written expression of students in Russian in primary and secondary schools.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (21.01.2022)
|
|
||
Studující - se seznámí s problematikou výuky a hodnocení řečových dovedností v ruském jazyce žáků na základních a středních školách v ČR. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (25.04.2021)
|
|
||
Podmínky pro splnění předmětu: 1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729, termín odevzdání první části portfolia (úkoly k produktivním řečovým dovednostem) do 24.11.2024, termín pro odevzdání druhé části portfolia (úkoly k receptivním řečovým dovednostem) do 17.12.2024. Po schválení kvality portfolia uděluje vyučující zápočet, který je podmínkou pro konání zkoušky, 3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť. Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. BELJAJEVA, G. V., SIVENKO, L. S., ŠIPICO, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1. ROZBOUDOVÁ. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020. ISBN978-80-246-4635-0. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky 2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ 3. Výuka mluvení 4. Výuka psaní 5. Výuka čtení 6. Výuka poslechu 7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení 8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti. 2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech. 3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností. 4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků. 5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků. 6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka. 7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností. 8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností. 9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním. 10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním. 11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem. 12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729 Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - popíše druhy řečové činnosti a vysvětlí vzájemné vztahy mezi nimi, - vysvětlí pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech, - vysvětlí lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností, - vyjmenuje a vysvětlí metodická pravidla a způsoby výuky jednotlivých řečových dovedností, přičemž vše demonstruje na konkrétních příkladech z učebnic a na vlastních výukových materiálech, - zná typologii cvičení rozvoje jednotlivých řečových dovedností a sám je umí vytvářet, - zná principy a způsoby hodnocení jednotlivých řečových dovedností, - vybírá vhodné texty k rozvoji řečových dovedností příslušné úrovně komunikační kompetence a vytváří k nim vhodná zadání, - ovládá techniky práce s textem jako prostředkem rozvoje řečových dovedností, - využívá vhodné didaktické pomůcky a didaktickou techniku pro rozvoj řečových dovedností. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|