|
|
|
||
The aim of this subject is a pragmalinguistic interpretation of a text and discourse on the basis of adopting a system of active language systems in a situational context. Contrastive approach to the given issues is used in this subject. Dealing with current questions of a text and communication is based on the cognitive level of individual linguistic disciplines (semantics, syntax, pragmatics) according to the themes written below. The theoretical ground of the topics is focused on the understanding of functioning of communicative processes and their practical aplication. The seminar develops language and communicative competences of the students with emphasis on the achievement of a maximal authenticity of the speech.
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je pragmalingvistická interpretace textu a projevu na základě osvojení systému aktivních jazykových prostředků v situačním kontextu. V předmětu je uplatněn kontrastivní přístup k dané problematice. Řešení aktuálních otázek textu a komunikace se opírá o kognitivní roviny jednotlivých lingvistických disciplín (sémantika, syntax, pragmatika) dle níže uvedených tematických okruhů. Teoretická východiska témat jsou zaměřena na pochopení fungování komunikačních procesů a jejich praktickou aplikaci. Seminář rozvíjí jazykové, řečové i komunikativní kompetence studentů s důrazem na dosažení maximální autentičnosti promluvy. Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění všech zadaných úkolů, splnění zápočtového testu. Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura Čítanka ruské literatury I. Stará a klasická literatura. Praha: Albatros – ESA, 1988. AKIŠINA, A. A., FORMANOVSKAJA, N. J. Russkij rečevoj etiket. Moskva : Russkij jazyk, 1978. Beljanin,V. P. Psicholingvistika. Moskva : Flinta, 2009. ISBN 978-5-9765-0743-2. Csiriková, M., Golčáková, B. Ruská gramatika ve cvičeních. Praha : Leda, 2012. ISBN 978-80-7335-263-9. Csiriková, M., Vysloužilová, E. Translatologická lexikálně gramatická a aktivizující cvičení. Olomouc : UP, 1998. ISBN 80-7067-913-1. Čermák, F. Lexikon a sémantika. Praha : NLN, 2010. ISBN 978-80-7422-020-3. Gorelov, I. N. Neverbalnyje komponenty kommunikacii. Moskva : Nauka, 1980. Koprov, V. J. Variantnyje formy v russkom jazyke. Moskva : Russkij jazyk, 2006. ISBN 5-88337-098-5. MAKOVA, M. N., USKOVA, O. A. V mire ljudej 1. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-612-2. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha : Grada, 2003. ISBN 978-80-247-2965-7. Vychodilová, Z. Výrazová úspornost v syntaxi současné ruštiny. Olomouc : UP, 2011. ISBN 978-80-244-2886-4. VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha : Grada, 2008. ISBN 80-247-0832-9. ZOLOTOVA, G. A. a kol. Kommunikativnaja grammatika russkogo jazyka. Moskva : Institut russkogo jazyka im. V. V. Vinogradova RAN, 2004. ISBN 5-88744-050-3.
Doporučená studijní literatura Verbální zdvořilosti, dialogy, interview a aktuální informace z ruských informačních portálů. CSIRIKOVÁ, M., KONÍČKOVÁ, N. Rusko-český a česko-ruský slovník s důrazem na užití ve větách. Praha : Leda, 2010. ISBN 978-80-7335-143-4. Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|
|
||
Last update: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (30.04.2017)
|