This subject tests prctical skills of the students to apply theoretical linguodidactic knowledge in their own process of Russian language teaching at high school. It also tests the stedents´ ability to manage the educational process in its widest range. The student shows ability to use all the language systems in order to form all the aspects of pupils´ communicative competence with respect to their individuality and specifics of the Russian language teaching in teh Czech school environment. In the course of the pedagogical practice the student realizes his/her own educational activity, he/she realizes all the activities connected with the profession of a teacher at high school. He/she creates his/her own portfolio and completes other given tasks. The student has to discuss all his/her activities with a faculty teacher and a branch didactic. After finishing the practice the student has to take part in a detailed reflection and evaluation of the whole practice.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (20.05.2017)
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikativní kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. Vrámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (20.05.2017)
Aim of the course - Czech
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikativní kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. Vrámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (20.05.2017)
Course completion requirements - Czech
Praxe na SŠ - ZS 2021/2022
Termín praxe 1. 11. - 26. 11. 2021 (pro oba předměty dohromady)
Požadavky k zápočtu:
do 26.10.2021 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás
100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole) - absenci nutno nahradit!
realizace minimálně 12 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu uveďte jednotlivé aktivity, včetně použitých metod, organizačních forem a času, dále sledujte kontakt učitele se žáky, způsob komunikace (ČJ X RJ, způsob oslovování, vyvolávání žáků, hodnocení žáků v průběhu hodiny atd.), práci s technikou, zápisy na tabuli, řešení případné nekázně, pohyb učitele po třídě … Lze využít hospitační formulář z předmětu Náslechová praxe ze ZS
odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok
sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka z vybrané skupiny (podívejte se, jak to ve škole zpracovávají, jde o modifikace pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ - ústně se vás zeptám po praxi na jeho specifika
odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami) a porovnání praxe na ZŠ a SŠ
plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
Povinnosti studenta PedF na praxi dle Směrnice pro pedagogickou praxi na ZŠ:
první den praxe se student v domluvenou hodinu (před začátkem vyučování) hlásí u fakultního učitele a spolu s ním se dojde představit řediteli školy
student zajistí předání Dohody o provedení práce fakultnímu učiteli, po jejím vyplnění ji odevzdá na katedře - formulář vám zašlu mailem
student absolvuje vlastní vyučovací výstupy, asistentskou praxi, hospitace, rozbory a koná další činnosti a samostatnou práci dle pokynů fakultního učitele a oborového didaktika tak, aby jeho přímé zaměstnání ve škole dosáhlo denně průměrně 6 hodin.
student je přítomen ve škole každý den od 7:30 minimálně do 13:00
student se seznamuje s běžným provozem školy, spolupracuje s učitelem při přípravě učebních pomůcek a didaktické techniky, seznamuje se s veškerými dostupnými materiály a pomůckami k danému předmětu, kontroluje žákovské sešity, opravuje písemné práce, koná dozory o přestávkách a v jídelně, může se jít podívat na výuku jiných předmětů apod.
student se účastní probíhajících pedagogických porad, provozních porad, třídních schůzek, schůzek předmětových komisí a podobných provozních schůzí, které se v době praxe konají
student se seznámí s veškerou pedagogickou dokumentací - třídní kniha, třídní výkaz, individuální studijní plány, ŠVP, školní řád …
Po ukončení souvislé pedagogické praxe odevzdáte portfolio se všemi požadovanými materiály nejpozději do 7.12.2021 a poté se dostavíte k reflexi praxe v předem dohodnutém termínu.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.
RADA EVROPY.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.ISBN 80-244-0404-4.
Školské dokumenty.
Doporučená literatura
FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.
Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.
Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.
LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.
Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.
Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.
ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.
Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.
Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.
Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.
Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (06.09.2019)