|
|
|
||
The aim of this course is to familiarize students with the issue of teaching receptive language skills in Russian language in the context of teaching Russian language in a Czech school environment. Emphasis is put especially on the creation of student´s practical skills of effective use of individual techniques that lead to the formation of skills in an independent oral and written performance of the pupils in Russian language at elementary and high schools.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v poslechu a čtení s porozuměním žáků v ruském jazyce na základních a středních školách. Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
|
|
||
Podmínky pro splnění předmětu: 1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4547, termín odevzdání portfolia 15.12.2021. Podmínkou ke konání zkoušky je vyučujícím schválené portfolio vlastních didaktických materiálů. 3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část. V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zkouška realizována rovněž v on-line režimu, přičemž písemná část bude nahrazena doplňujícími otázkami u ústního zkoušení. Pokud to situace dovolí, bude zkouška realizována prezenčně v malých skupinách. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
Základní literatura Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.
Doporučená literatura Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4. Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0. Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.08.2021)
|
|
||
Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky 2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ 3. Výuka mluvení 4. Výuka psaní 5. Výuka čtení 6. Výuka poslechu 7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení 8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2018)
|
|
||
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (16.09.2018)
|