|
|
|
||
The aim of this course is to familiarize students with the issue of teaching language skills in Russian in the context of teaching Russian language in a Czech school environment. Emphasis is put especially on linguodidactic analysis of individual language skills in comparison with the Czech language system and on the creation of students´ skills of effective use of language skills in the process of formation of communicative competence of pupils at elementary and high schools.
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (04.05.2017)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky jazykových prostředků ruského jazyka v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na lingvodidaktickou analýzu jednotlivých jazykových prostředků v porovnání s českým jazykovým systémem a utváření dovedností studentů efektivního využívání jazykových prostředků při formování komunikativní kompetence žáků na základních a středních školách. Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (04.05.2017)
|
|
||
On-line výuka probíhá na https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae4e76c4f746f4ed1908c481132d8882d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2982a10d-6237-410f-83b9-31b8e99c21e4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Student se bude účstnit on-line výuky a průběžně zpracovávat zadané úkoly stejně jako při prezenční výuce. Požadavky k zakončení předmětu se nemění. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Podmínky pro splnění předmětu: 1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5659, termín odevzdání úkolů 10.12.2020. 3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část. V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zkouška realizována rovněž v on-line režimu, přičemž písemná část bude nahrazena doplňujícími otázkami u ústního zkoušení. Pokud to situace dovolí, bude zkouška realizována prezenčně v malých skupinách. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2020)
|
|
||
Základní literatura Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Školské dokumenty.
Doporučená literatura FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9 CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980. LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (06.09.2019)
|
|
||
Tematické okruhy ke zkoušce: 1. Lingvodidaktika jako vědní disciplína, základní lingvodidaktické otázky 2. Lingvistické základy didaktiky RJ a zřetel k mateřštině v hodinách RJ v české škole 3. Psychologické základy didaktiky RJ 4. Výuka zvukové stránky RJ 5. Výuka gramatiky RJ 6. Výuka slovní zásoby RJ 7. Výuka grafiky a pravopisu RJ Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (06.09.2019)
|
|
||
Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (04.05.2017)
|