SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Educational Sciences II - OPNQ4P022A
Title: Didaktika pedagogických věd II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P012A
Is pre-requisite for: OPNQ4P032A
Annotation -
The course contributes to the development of didactic thinking and didactic skills. It focuses on the didactic analysis of selected topics of pedagogical subjects and on planning, model implementation and reflection on teaching. It leads students to systematic documentation and evaluation of their pedagogical experience in the didactic portfolio.
Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
Aim of the course -

Students develop their skills to plan, implement and evaluate teaching. They will demonstrate these skills through their didactic portfolio and professional argumentation.

Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
Descriptors - Czech
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr)  15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkami zvládnutí předmětu jsou:

  • docházka min. 70%
  • průběžné plnění zadaných úkolů;
  • aktivní účast na seminářích 
  • příprava, realizace a reflexe modelové výuky z oblasti výuky pedagogických předmětů (obvykle v týmové spolupráci)  
  • vypracování a včasné odevzdání podkladů k získání atestu (obvykle reflektovaná příprava na modelové vyučování)
  • obhájení vypracových podkladů k atestu (může být kolokviální nebo individuální)
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Literature - Czech

Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Syllabus -

1. The role of motivation in teaching pedagogical subjects, activation of pupils' learning.

2. Teaching models, transmissive and constructivist teaching of pedagogical topics.

3. Forms and methods of the teaching pedagogy, effective teaching strategies.

4. Cognitive and affective goals in teaching pedagogical subjects. Assessment of pupils' learning outcomes, feedback and formative assessment.

5. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic from the area of introduction to pedagogy. Model teaching and its reflection.

6. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of leisure time pedagogy. Model teaching and its reflection.

7. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of preschool pedagogy. Model teaching and its reflection.

8. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of special pedagogy. Model teaching and its reflection.

9. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of history of pedagogy. Model teaching and its reflection.

10. Reflection and evaluation of lesson preparations, systematic organization and evaluation of materials in the didactic portfolio.

Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984

Heslo pro hosty: akredkpg19

https://pedfuk.padlet.org/zicha/didaktika-pedagogiky-ii-acbwmgrnl4ab6ig9

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.03.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- uvede nejméně tři postupy, jak podporovat motivaci žákyň a a žáků pro studium pedagogické problematiky

- intepretuje vybraný obsah RVP, formuluje konkrétní cíle výuky a výsledky učení

- s ohledem na formulované cíle navrhuje didaktickou aktivitu a reflektuje podmínky její smysluplné realizace

- porovnává přednosti a limity konstruktivistického a transmisivního pojetí výuky

- uplatňuje zpětné plánovaní výuky, navrhuje vhodný scénař výuky a svojí volbu zůvodňuje

- koncipuje modelovou výuku, realizuje ji a reflektuje

- rozpoznává profesní komptence, jež hodlá rozvíjet, a navrhuje plán jejich posilování

- refletkuje realizovanou a pozorovanou výuku za využití odborné terminologie a navrhuje alterace

- rozpoznává nejméně jednu příležitost profesní spolupráce a navrhuje způsoby, jak tuto možnost smyluplně využít

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html