The seminar provides deeper knowledge of general didactics, broadening of analytical abilities and skills of professional reasoning. The content of the seminar will be an in-depth analysis of the lesson record, discussing the criteria of quality teaching and linking theoretical knowledge with a view of practical learning situations.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Seminář přináší prohloubení znalostí z obecné didaktiky, rozšíření analytických schopností a dovedností odborné argumentace. Náplní semináře bude zpracování hloubkové analýzy záznamu vyučovací hodiny, diskutování kritérií kvalitní výuky a propojování teoretických poznatku s náhledem na praktické výukové situace.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Aim of the course -
Students analyze the lesson in terms of educational goals, teaching strategies and assessment of pupils' learning outcomes. They suggest professionally justified alternative teaching procedures.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Studující analyzuje vyučovací hodinu z hlediska výchovně vzdělávacích cílů, výukových strategií a hodnocení výsledků učení žáků. Navrhne odborně zdůvodněné alternativní výukové postupy.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Descriptors - Czech
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (02.10.2020)
Course completion requirements -
The condition for the completion of the course is the submission of the seminar paper according to the assignment.
The work will be a detailed didactic analysis of the selected video record of the lesson.Students will work the work in pairs, including discussion and expert explanation of alternative teaching strategies.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Podmínkou zakončení předmětu je odevzdání seminární práce dle zadání.
Práce bude podrobnou didaktickou analýzu vybraného videozáznamu vyučovací hodiny. Studující práci zpracují ve dvojici, součástí bude diskuse a odborné zdůvodnění alternativních výukových strategií.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Literature -
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř. Kurikulum G: virtuální hospitace [Online]. (2014). Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645 Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál. Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř. Kurikulum G: virtuální hospitace [Online]. (2014). Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645 Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál. Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)
Syllabus -
Assignment bases Recommended procedure for analysis of virtual observation Analytical views: Educational goals Learning strategies Teaching model Educational content and its structure Teaching methods Didactic resources Learning outcomes of pupils Suggestions of alternative teaching methods and their professional justification Ongoing consultation on tasks Reflection of the task
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Strukturovaná odborná esej na téma analýzy záznamu vyučovací hodiny:
Východiska zadání úkolu
Doporučený postup při analýze virtuální hospitace
Analytické pohledy:
Výchovně vzdělávací cíle
Výukové strategie
Model výuky
Výukový obsah a jeho strukturace
Metody výuky
Didaktické prostředky
Výsledky učení žáků
Návrhy alternativních výukových postupů a jejich odborné zdůvodnění
Průběžná konzultace k otázkám plnění úkolu
Reflexe vypracování úkolu
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (16.09.2019)