|
|
|
||
The follow-up Master's Degree in Psychology at the Faculty of Education of the Charles University is based on the compatibility of graduate education with European requirements (EDP; European Diploma in Psychology) and its international openness enabling student mobility within the EU, but also asking for recognition in these countries. Great emphasis is placed on internships in practice facilities. Therefore, the study plan of the follow-up study program gives a great deal of space for internships at professional workplaces, while some internships are performed by the student in the framework of compulsory courses, others within compulsory elective courses. For two years of study, students should receive several types of internships, totaling 764 hours (28 credits). The general aim of the internship is to link theory and practice, apply theoretical knowledge to the development of professional skills. Students will be acquainted with the environment of counseling and clinical facilities, legislation and standard activities of the given facility, professional problems that the workplace helps to solve, individual areas of counseling / clinical activity of the given workplace (diagnostics, screening, intervention, therapy). and its protection. This course focuses on the provision of counseling services in education and in the Ministry of Labor and Social Affairs, including non-profit organizations. It is compulsory for students - it is usually chosen by those who would like to devote their time to counseling in the future.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
V kurzu Specializované stáže poradenské I a II studenti v rámci již volitelného kurzu se studenti seznamují s dalšími pracovišti poradenského systému ve školství a vzdělávání a v resortu práce a sociálních věcí, včetně neziskových organizací.
Cílem kurzu je seznámení se s typy poradenských pracovišť, která nebyla součástí poradenské encyklopedické stáže, pak se zde jedná o stejný cíl jako v povinném kurzu (encyklopedické stáže).
V zařízeních praxe, kde již student stážoval, by se měla uskutečnit podpora rozvoje specilizovaných dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe.
Může se jednat o:
1. hlubší profilaci na specifickou klientelu (např. žáci se zdravotním postižením, klienti s poruchami chování, jedinci s poruchou autistického, azylanti aj.)
2. zaměření na konkrétní psychologické postupy (specializované činnosti v diagnostice, specializované činnosti v intervence, screening, skupinové formy práce se třídou aj.)
3. nadstandardní činnosti pracoviště či činnosti, které nejsou hlavní doménou pracoviště
4. činnosti, které nebyly realizovány v průběhu encyklopedické stáže (např. diagnostika v profesním poradenství, diagnostika školní zralosti, dignostika autismu, rodinná terapie).
Konkrétní aktivity na jednotlivých pracovištích jsou uvedeny v části Sylabus. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
STUDIJNÍ MATERIÁLY PRO PORADENSKÉ STÁŽE
DRYDEN,W. Poradenství. Portál: Praha, 2008. ERB, V. Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003. LANGOVÁ, M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP: Ústí n. L. 2005. LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1998. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR. Východiska, rizika, příležitosti, návrh pojetí. Olomouc: Katedra speciální pedagogiky PdF, 2008. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1980. VÁGNEROVÁ, M.; HADJ MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. TŘESOHLAVÁ, Z.; ČERNÁ, M.; KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990.
Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, čtvrtletník.
Webové stránky www.msmt.cz/ oddíl Legislativa www. ippp.cz www.testcentrum.cz
Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře.
Etické kodexy pro poradenskou práci Etické normy práce školního psychologa http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc Etický kodex poradenských pracovníků SPC http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA) http://www.ispaweb.org/Documents/ethics_fulldoc.html Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry http://www.capld.cz/show.php?sk=3 Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR http://www.amrp.cz/ Etický kodex České asociace streetwork sdružující nízkoprahové sociální služby http://www.streetwork.ecn.cz/nizkoprahove.php Etický kodex sociálních pracovníků České republiky http://sspcr.xf.cz/ Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA) http://www.efpa.be/etics.php Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG) http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je zajišťován těmito výkovými metodami:
1) Vstupní reflektivní seminář: výklad a prezentace, stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže, dotazy, doplnění, reflexe studenty.
2) Konkretizace pracovišť - konzultace s katedrovým garantem kurzu, případně pověřeným pracovníkem katedry, který zajišťuje kontakt s konkrétním pracovníkem, jedná-li se o tzv. pracoviště spolupracující s katedrou psychologie na zajištění stáží.
3) Podpora nástupy na stáž - vypracování smlouvy, získání podpisů ke smlouvě zajišťující praxi - v součinnosti s garantem kurzu nebo pověřeným pracovníkem katedry.
4) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta na pracoviště, založení deníku stáže, evidence veškerých činností nepřímých i přímých, zpracování odborných úkolů, které byly pro ten který typ stanoveny, získání potvrzení z pracoviště a od školitele, reflexe průběhu stáže - vše založeno do Portfolia
5) Konzultace s garantem kurzu - v případě problémů, nutnosti zpřesnění, příp. ukončení stáže předčasně.
6) Výstupy ze stáže: finalizace konkrétních výstupů, odevzdání podkladů garantovi kurzu, zapracování jeho připomínek či oprava do předaných materiálů, doplnění Portfolia
7) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání atestů
Realizace stáže je podpořena elektronickým kurzem v Moodle, http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=381, přístupový klíč sdělí garant kurzu. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Z každého typu poradenského pracoviště studenti zpracovávají materiálovou práci - dílčí úkol, který zakládají do Portfolia a prezentují jej na Reflektivním semináři. Portfolio předkládají garantovi stáží v předstihu 14 dní a získají od něj reflexi, minimálně 2 dny před konáním Reflektivního semináře, ke kvalitě zpracované materiálové práce i konkrétní podněty pro prezentaci Portfolia na Reflektivním semináři (na co se soustředit, co doplnit, aj.).
Je nezbytně nutné, aby se studenti seznámili s požadavky na materiálové práce před vlastním započetím stáže. Je také vhodné, aby byl o těchto úkolech informován školitel z daného pracoviště - student bude od něj potřebovat souhlas k použití příslušných odborných materiálů, případně k užití nálezů z psychologického vyšetření, z výstupů z psychologického vedení či průběhu intervenčního programu či psychoterapie. Školitel se může také podílet na výběru vhodných témat či kazuistiky z daného pracoviště.
Veškeré získané údaje musí být anonymizovány, aby byl dodržen Zákon č. 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů - což znamená jak ochranu klienta, tak ochranu odborného pracovníka daného pracoviště. V práci tedy nebudou uvedena žádná konkrétní jména, datum narození či jiné identifikační údaje. Pro každý typ stáží i pracoviště jsou stanoveny jiné úkoly. Prosíme studenty o pečlivé prostudování všech požadavků, včetně údajů o rozsahu materiálových prací. Veškeré odklony od požadovaných témat je nutné konzultovat s garantkami poradenských i klinických stáží a zajistit si jejich souhlas se změnou zpracované materiálové práce.
V rámci této stáže student volí mezi dvěma až čtyřmi pracovišti, podle vlastní úvahy. Každé pracoviště bude ale popsáno - úkol č. 1 - tj. tento úkol se vztahuje na všechna navštívená pracoviště. Dále student zpracuje dva další úkoly, je však na něm, ze kterého pracoviště to bude.
Úkol č. 1: Úkol do portfolia z každého navštíveného pracoviště • Student zpracuje do portfolia údaje o každém pracovišti, na kterém stážoval - typ zařízení, event. jeho rámec, náplň práce psychologa, zaměření pracoviště, odborné aktivity psychologa, specifika jeho práce, klientela, kompetence, kooperace s dalšími pracovišti… Odlišnosti státního a nestátního zařízení. Dále založí do portfolia záznamy každodenní činnosti - účasti při práci přímé s klienty i práci nepřímé. Každý záznam bude potvrzen psychologem, u kterého se stáž konala. • Pro každou stáž je nutné zpracovat také reflexi průběhu stáže na daném pracovišti (student zhodnotí průběh stáže, včetně konkrétního přínosu pro jeho další rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k teorii a provede celkovou reflexi praxe). • Úkol č. 2: Typický odborný problém navštíveného pracoviště Student si zvolí typický problém pracoviště, ve kterém stážuje. Protože je výběr vhodných pracovišť pro specializované stáže poměrně široký, je možné očekávat také velmi rozdílné odborné problémy, které tato pracoviště řeší. Vždy by měla být popsána klientela, způsoby řešení problému, mělo by dojít ke zhodnocení používaných postupů. Tato pracoviště mohou být také srovnána s jinými typy podobných pracovišť, může dojít ke srovnání státních a nestátních zařízení, případně také srovnání s literaturou, srovnání principů při vyhledávání klientů, srovnání zapojení klientů do odborné práce (princip partnerství vs. uživatelství poradenských služeb), srovnání v oblasti diagnostiky a intervence. Daný odborný problém bude zpracován strukturovaně, minimální rozsah 6 normostran (10 800 znaků), mohou být také přiloženy ukázky - např. diagnostických nástrojů, plánu dalších postupů aj.
• Úkol č. 3: Kazuistika Studenti zpracují kazuistiku na základě přímé asistence při vedení klienta daného pracoviště. Budou přitom vycházet:
Postižení rozdílů v případové práci mezi státní a nestátní institucí, specifické přístupy na daném pracovišti ke klientovi. Kazuistika by měla být strukturovaná, rozsah min. 6 normostran (10 800 znaků)
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
V rámci povinně volitelné Stáže poradenské specializované I či II student plní takto hodiny přímých a nepřímých aktivit: Stáže mohou mít i charakter účasti ve výzkumných projektech, ve kterých vznikají či jsou ověřovány poradenské postupy (diagnostika, intervence, prevence - např. standardizace nového diagnostického nástroje, výzkumné ověřování programu primární prevence, efektivita intervenčního programu) - realizátory výzkumů mohou být samotné instituce, ale i vysoké školy. Podmínkou je, aby se jednalo o postupy využitelné v poradenské praxi, s důrazem na psychologické aspekty. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (19.10.2013)
|
|
||
stupním požadavkem je absolvování kurzu Psycholopatologie.
Před zahájením stáží je nutné navštívit reflektivní seminář - termíny budou zveřejněny přes studijní garantku.
Student musí konzultovat pracoviště, která chce navštívit, ještě předtím, než osloví zástupce daného zařízení.
Nkterá pracoviště, spolupracující s katedrou psychologie při zajišťování stáží, nekontaktuje sám, nýbrž ohlašuje garantovi stáže, který vede pořadí zájemců o stáž na daném pracovišti. Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je otevírán v LS, student by si jej měl zapsat ve43. semestru podle svého studijního plánu.
Doporučujeme studentům, aby první semestr svého studia věnovali pozornost přípravě na stáže, včetně rozvahy pobytu na konkrétních pracovištích, volby specializované stáže (poradenská vs. klinická stáž), případně i dojednání stáží. Ve druhém již získávají zkušenosti s pobyty na pracovištích prace. Ve třetím semestru již pobývali na pracovištích v rámci specializované stáže I.
Podle budoucího profesního zaměření je kurz vhodný pro ty, kteří se chtějí profilovat na poradenství.
Dále doporučujeme zápis do jednotlivých kurzů, pokud budou mít studenti poměrně jasnou představu, že do konce semestru dané povinnosti splní. V každé semestru si mohou zvolit např. jen jednu stáž, případně si mohou zapsat i více stáží; úrovně I a II na sebe přitom nenavazují (což znamená, že je možné např. začít encyklopedickými stážemi II až ve 3. semestru) - mají jen formální význam z hlediska zápisů kurzů v daných semestrech.
Mechanismus absolvování stáží na pracovištích psychologické praxe 1. Student se zapíše do kurzu daného okruhu stáže. 2. Studen navštíví vstupní reflektivní seminář konkrétní stáže, kde získá všechny potřebné informace spojené s daným kurzem, aby se mohl na stáž přihlásit, realizovat ji, splnit všechny podmínky pro atest a připravit se na reflektivní seminář. 3. Student si připraví portfolio, do kterého bude zakládat všechny požadované materiály, bude se přitom opírat o písemné materiály, které budou připraveny pro snadnější pobyt na pracovišti pro plnění úkolů v nich, včetně všech požadovaných dokumentů a průběhu reflexe jednotlivých pobytů na pracovišti. 4. Student (případně školitel z daného pracoviště psychologické praxe), bude moci průběžně upřesňovat průběh stáže či řešit aktuální vzniklé problémy s garanty kurzů stáží, případně s dalšími pověřenými pracovníky katedry. 5. Student v závěru semestru navštíví Reflektivní seminář, kde představí zpracované úkoly a provede reflexi stáží. I zde se bude opírat o připravené materiály, včetně toho, jak má při reflexi postupovat. Získává stanovené kredity.
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|