|
|
|
||
Navazující magisterské studium psychologie na PedF UK je postaveno na kompatibilitě vzdělání absolventů s evropskými požadavky (EDP; European Diploma in Psychology) a jeho mezinárodní otevřenosti umožňující mobilitu studentů v rámci EU, ale také žádat v těchto zemích o uznání diplomu. Velký důraz je přitom kladen na stáže v zařízeních praxe. Proto je ve studijním plánu navazujícího studijního programu dán velký prostor stážím na odborných pracovištích, některé stáže plní student v rámci povinných kurzů, jiné v rámci povinně volitelnách. Po dobu dvou let studia by měl student získat absolvovat několik typů stáží, v celkovém rozsahu 764 hodin (28 kreditů). Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských a klinických zařízení, legislativou a standarními činnostmi daného zařízení, odbornými problémy, které pracoviště pomáhá řešit, jednotlivými oblastmi poradenského/klinického působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence, terapie), dále etikými aspekty práce psychologa s klientem a jeho ochranou. Tento povinný kurz se zaměřuje na problematiku výkonu profese klinického psychologa, stáže se uskutečních na atestovaných klinických zařízeních státních i nestátních dle příslušné legislativy ve zdravotnictví. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
||
V kurzu Encyklopedické stáže klinické I a II studenti absolvují několik (nejméně tří) doporučená pracoviště ve zdravotnictví, která jsou zárukou kvalitní práce především s obsahem práce klinického psychologa. Mělo by se jednat o pracoviště, která pracují s dětskou i dospělou populaci, pracoviště ambulantní i lůžková, státní i nestátní zařízení. Studenti by se měli seznámit se všemi typickými činnostmi toho kterého pracoviště a měli by po určité stanovené době také některé činnosti vykonávat pod supervizí.
Stáže budou zaměřeny na základní aktivity zdravotnických pracovišť v oblasti psychologické diagnostiky a terapie s cílem rozvoje dovedností v těchto oblastech. Kromě toho by se měl student seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého pracoviště, měl by se zorientovat v odborných problémech, které zařízení řeší, s typickým pacientem a typickými odbornými aktivitami.
Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s MKN 10, dle jednotlivých diagnóz, s klinickou diagnostikou (pozorování, rozhovor, analýza) i diagnostikou testovou, tj. administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého klinického problému. Pro rozvoj diagnostických dovedností student využívá teoretické průpravy z povinných i povinně volitelných kurzů v rámci studia psychologie. Konkretizace dovedností: vést anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a pacientem, seznámit se s praktickým průběhem užívání konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností, pozornosti, paměti, testy osobnosti, didaktické testy), zajímat se bude i o specifická diagnostická témata: diagnostika mentálního postižení, diagnostika poruch autistického spektra, poruch chování aj. Dále se bude zaměřovat na terapeutické přístupy, zejména individuální, s hodnocením efektivity a jejich rizik. Práce s konkrétními cílovými skupinami (práce s pacienty v lůžkovém zařízení, práce s dětmi s onkologickým onemocněním aj.). Možnosti terapeutické práce v daném typu zařízení.
Konkrétní aktivity jsou uvedeny v části Sylabus. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
||
V rámci klinické encyklopedické stáže jsou stanoveny čtyři pracoviště, kterými má student projít. Pro každý z typu stáží bude vypracován odborný materiál dle základních písemných podkladů. Na 2 kredity vychází jeden písemný materiál - tj. pro Encyklopedické klinické stáže to budou celkem čtyři varianty úkolů, kromě základního úkolu popsat každé stážované pracoviště.
Úkol č. 1: Úkol do portfolia z každého navštíveného pracoviště • Student zpracuje do portfolia údaje o každém pracovišti, na kterém stážoval - typ zařízení, event. jeho rámec, náplň práce klinického psychologa, zaměření, specifika, klientela, kompetence, kooperace s dalšími pracovišti, aj.) Dále založí do portfolia záznamy každodenní činnosti - účasti při práci přímé s klienty i práci nepřímé (studium spisové dokumentace, seznamování s metodami, technikami, testy podíl práce, kterou vykonal - např. vyhodnocení…) Přiloženy mohou být konkrétní materiály, které byly na stáži sebrány. Každý záznam bude potvrzen klinickým psychologem, u kterého se stáž konala. • Pro každou stáž je nutné zpracovat také reflexi průběhu stáže na daném pracovišti (student zhodnotí průběh stáže, včetně konkrétního přínosu pro jeho další rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k teorii a provede celkovou reflexi praxe).
• Úkol č. 2: Kazuistika Studenti zpracují kazuistiku na základě přímé asistence při komplexním klinickém-psychologickém vyšetření klienta daného pracoviště. V kazuistice bude zpracována jak rodinná anamnéza, tak anamnéza osobní - na základě:
Kazuistika by měla být strukturovaná, rozsah min. 8 normostran (14 400 znaků).
• Úkol č. 3: Typický odborný problém řešený klinickým psychologem vybraného pracoviště Student si zvolí typický problém z tzv. standardních činností pracoviště klinického psychologa (psychosomatické obtíže, neurologická problematika, poruchy vývoje, neurotické obtíže…) a provede komparace s údaji z literatury (teoretizace, cca v rozsahu 3 stran, minimálně 2 literární odkazy). Dále popíše možnosti, event. návaznost péče v dané problematice, kriticky zhodnotí postupy na daném pracovišti, srovná s literaturou i event. jinými možnými postupy, v závěru je možné formulovat také jakési doporučení z hlediska studenta. Daný odborný problém bude zpracován strukturovaně, minimální rozsah 6 normostran (10 800 znaků) také budou přiloženy ukázky - např. diagnostických nástrojů, plánu dalších postupů aj. Úkoly č. 1 a č. 2 jsou určeny pro každou kombinaci stáží - tedy lůžkové x ambulantní, klientela dětská x dospělá - celkem tedy 4 varianty vypracovaných úkolů, úkol č. 3 je pouze jeden - z jednoho vybraného pracoviště, na kterém student stážoval. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
||
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. BAŠTECKÁ, B. ; GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. HORT,V. ; HRDLIČKA, M. ; KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. ŘÍČAN,P. ; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. SVOBODA, M.(ED.) ; KREJČÍŘOVÁ, D. ; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize Praha: Psychiatrické centrum: Zprávy č. 102,1992.
Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře.
Etické kodexy pro práci ve zdravotnictví Etický kodex nelékařských zdravotnických profesí http://www.nspm.cz/osetrovatelstvi/strategie_ospece/eticky_kodex.htm Etický kodex Asociace klinických psychologů http://www.akpcr.cz/ Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
|||||||||
Kurz je zajišťován těmito výkovými metodami:
1) Vstupní reflektivní seminář: výklad a prezentace, stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže, dotazy, doplnění, reflexe studenty.
2) Konkretizace pracovišť - konzultace s katedrovým garantem kurzu, případně pověřeným pracovníkem katedry, který zajišťuje kontakt s konkrétním pracovníkem, jedná-li se o tzv. pracoviště spolupracující s katedrou psychologie na zajištění stáží.
3) Podpora nástupy na stáž - vypracování smlouvy, získání podpisů ke smlouvě zajišťující praxi - v součinnosti s garantem kurzu nebo pověřeným pracovníkem katedry.
4) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta na pracoviště, založení deníku stáže, evidence veškerých činností nepřímých i přímých, zpracování odborných úkolů, které byly pro ten který typ stanoveny, získání potvrzení z pracoviště a od školitele, reflexe průběhu stáže - vše založeno do Portfolia
5) Konzultace s garantem kurzu - v případě problémů, nutnosti zpřesnění, příp. ukončení stáže předčasně.
6) Výstupy ze stáže: finalizace konkrétních výstupů, odevzdání podkladů garantovi kurzu, zapracování jeho připomínek či oprava do předaných materiálů, doplnění Portfolia
7) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání atestů
Realizace stáže je podpořena elektronickým kurzem v Moodle, http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=381, přístupový klíč sdělí garant kurzu. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|