|
|
|
||
Předmět uvádí studující do oboru, který je klíčový pro budoucí učitele základů společenských věd, neboť ho budou později učit. Proto je koncipován podvojně: jednak ukazuje, jak médiím rozumět, jednak provádí praktický nácvik toho, jak o nich učit. Poskytuje tedy jak pohled společenských věd na roli médií v současné společnosti, tak pohled didaktický, orientovaný na výukovou praxi. Z obou hledisek – teoretického i didaktického – zvyšuje mediální gramotnost studujících a ukazuje cesty, jak napomoci budoucím pedagogům a pedagožkám v tom, aby později sami mohli mediální gramotnost zvyšovat u těch, koho budou vzdělávat. Vzhledem k současným trendům v teorii masového šíření informací nejsou média pojímána pouze úzce jako klasické sdělovací prostředky, nýbrž jako každá mediovaná sociální komunikace, která a) určitou měrou formuje a zároveň zrcadlí sociální vědomí, b) spoluustavuje a zároveň vyjadřuje veřejný prostor současných společností. Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (22.04.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby si studující osvojili znalosti a dovednosti uvedené v anotaci. Získají přitom schopnost orientovat se v komplexním světě současné mediální komunikace, naučí se kriticky analyzovat mediální sdělení a rozpoznat různé podoby manipulativního používání informací ve veřejném prostoru a v sociálních sítích. Zvláštní pozornost je věnována tomu, aby studující dokázali identifikovat a fundovaně reflektovat dezinformace, hoaxy a tzv. fake news a byli díky tomu s to analyzovat rizika, jimiž tyto fenomény mohou ohrožovat demokratickou společnost. Cílem kurzu je i procvičit schopnost vyučovat o všech těchto tématech na nižších vzdělávacích stupních tak, jak to odpovídá kvalifikačním požadavkům kladeným na učitele základů společenských věd. Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (18.08.2019)
|
|
||
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Anderson, Benedict R. O'G. Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8. Thompson, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0652-6. TKACZYK, M., P. POSPĚCH, J. MACEK. Analýza mediálního pokrytí uprchlické krize. Výzkumná zpráva 14. 12. 2015. Trampota, Tomáš a Vojtěchovská, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Doporučená literatura: ASKEW, K. – R. R. WILK (eds.) The Anthropology of Media: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers 2002. ISBN 978-0631220947. JIRÁK, J., KÖPPELOVÁ, B.Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. SAMEK, Tomáš. "Poutník mediální krajinou." In: T. Samek, Tahle země je naše: Český a německý veřejný prostor v deiktické perspektivě, Pardubice: Univerzita Pardubice 2016. ISBN 978-80-7395-993-7. STREET, John. Mass Media, Politics and Democracy. New York: Palgrave 2001. ISBN 978-1403947345. VOLEK, Jaromír a URBÁNIKOVÁ, Marína. Čeští novináři v komparativní perspektivě: hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2699-6. Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (22.04.2021)
|
|
||
1. Role a význam mediální výchovy v rámci výuky základů společenských věd Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (22.04.2021)
|
|
||
Studující:
Last update: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (12.02.2025)
|