SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State - OPNO3S301A
Title: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO3O101A
Annotation -
The subject represents, at the level of contemporary knowledge, the history of the reflection of the majority society's relationship with disadvantaged people. It focuses in particular on the issue of occurrence, survival and support of people with disabilities. Its aim is to acquaint students with the historical-philosophical connections with the world of people with disabilities and their special needs throughout the ages. The most important Czech and world personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities. Students will be familiar with current special pedagogic literature and the latest research in this area.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Pžímá výuka, v případě distanční výuky  práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Splnění zkoušky.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
Literature - Czech

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html