|
|
|
||
The subject represents, at the level of contemporary knowledge, the history of the reflection of the majority society's relationship with disadvantaged people. It focuses in particular on the issue of occurrence, survival and support of people with disabilities. Its aim is to acquaint students with the historical-philosophical connections with the world of people with disabilities and their special needs throughout the ages. The most important Czech and world personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities. Students will be familiar with current special pedagogic literature and the latest research in this area.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednáška 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 26 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin Příprava zápočet: 20 hodin celkem Pžímá výuka, v případě distanční výuky práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Splnění zkoušky. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7. TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5. MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720 Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk. 2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice. 3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče. 4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech. 5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces. 6. Lidská práva osob se zdravotním postižením 7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením. 9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením 10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|