|
|
|
||
The aim of the course is to acquire knowledge of neurology to the extent appropriate to the needs of teaching staff in the education of children and pupils with special educational needs. It introduces students to the basic anatomical, histological and physiological concepts related to the central and peripheral nervous system, muscles and skeleton, and enables them to learn the nature of individual functional neurological systems and types of their disorders.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení se základní terminologií oboru neurologie a psychiatrie, možnostmi diagnostiky, terapie, prevence. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 28 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Zápočtový test z probraného učiva. na zápočet je pouze jeden termín, student nemá na opravné termíny nárok jako u zkoušky. viz Pravidla pro org. studia Čl. 8 Kontrola studia předmětu (k čl. 8 odst. 3, 4, 7 a 10 Řádu.) Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (21.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: AMBLER, Z. Základy neurologie. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-433-4. JANDA,V., KRAUS, J. Neurologie pro rehabilitační pracovníky.2.vyd. Praha: Avicenum, 232 S. 1987. JEDLIČKA, P., KELLER, O. et al. Speciální neurologie. Praha: Galén-Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1079-5. KOMÁREK, V., A. ZUMROVÁ et al. Dětská neurologie – vybrané kapitoly. Galén, Praha, 2008. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. 3. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 80-7262-081-9. KRAUS,J. a kol. Dětská mozková obrna, Grada, Praha, 2005. ISBNISBN 80-247-1018-8. LESNÝ,I. a kol.: Obecná vývojová neurologie, Avicenum, Praha, 1987. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. první. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. TICHÝ, J. Neurologie. Praha: Karolinum, 1997. 322 s. ISBN 80-7184-492-6. TYRLÍKOVÁ, I., M. BAREŠ. Neurologie pro ne lékařské obory. 2. vyd. Brno: Národní centrumošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 305 s. ISBN 978-807-0135-402 Doporučená literatura: AMBLER,Z.,BEDNAŘÍK,J.,RŮŽIČKA, E. a kol. Klinická neurologie, část obecná.2. vydání. Triton, Praha, 2012. ISBN 978-80-7387-157-4 HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA,J. Psychiatrie.Tigis Praha, 2004. ISBN 80-900130-7-4 MALÁ,E, PAVLOVSKÝ,P. Psychiatrie. Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Portál Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-723-7. MALÁ,E. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. UP, Olomouc, 2003. ISBN80-244-0625-X. PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. Praha: Grada Publishing, 2007. 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5. ISBN 978-80-247-1135 Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Obecná neurologie. Anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému v české a latinské terminologii, neuron a reflexní činnost. 3. Motorický a senzitivní systém a jeho poruchy. Periferní nervový systém a vegetativní autonomní systém. 4. Mozkové (hlavové) nervy, retikulární formace mozkového kmene, mozková kůra, funkční asymetrie mozkových hemisfér. Symbolická funkce. Fatické funkce. 5. Vyšetřovací metody v neurologii, neurologické vyšetření. 6. Neurovývojové poruchy, autismus, vrozené vývojové vady, úrazy centrálního i periferního nervového systému. 7. Psychiatrie a pedopsychiatrie, péče o duševní zdraví dospělých a dětí. 8. Pojetí duševních poruch a poruch chování, jejich klasifikace, porozumění jejich příčinám i léčebné přístupy prošly v poslední době mnoha změnami. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující používá základní lékařskou terminologii. Orientuje se ve vyšetřevacích metodách neurologie, seznámí se s pojetím duševních poruch a poruch chování. Navrhne způsob komunikace s rodiči dítěte s autismem. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|