|
|
|
||
The aim of the course is to acquire basic knowledge, approaches and strategies in the education and diagnosis of pupils with special educational needs in the environment of an inclusive school and the environment of schools established according to §16 and paragraph 9. To specify the personality of the pupil and his variability of development at school age. The student will apply theoretical knowledge from the pedagogy of individuals with special educational needs to pedagogical practice, learn interventions and special pedagogical diagnostics.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je porozumět vzdělávacímu systému žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti jsou seznámeni s platnou legislativou. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 48 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Průběžné plnění úkolů a závěrečná zkouška. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BARTOŇOVÁ, M.Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6817-9. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9. SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. Aktéři školní inkluze. SchoolInclusionActors. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2013. 159 s. ISBN 978-80-210-6688-5. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. Doporučená literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. NeedsfromthePerspectiveof Research. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1408504154. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku. 2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní (společné) vzdělávání, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.) 3. Inkluzivní didaktika. 4. Strategie hodnocení v inkluzivní škole. 5. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů. 6. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty. 7. Požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů v inkluzivním prostředí školy a školách. 8. Diagnostické domény u žáků se znevýhodněním (tělesné, sluchové, mentální postižení, narušená komunikační schopnost, specifické poruchy učení a chování). 9. Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace). Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující zvládne popsat vzdělávací systém žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Orientuje se v poradenství školního věku. Studující ovládá diagnostické domény jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|