SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics and Methodology of Playing an Instrument II - OPNN2H107A
Title: Didaktika a metodika hry na nástroj II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Pre-requisite : OPNN2H103A
Is pre-requisite for: OPNN2H112A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.05.2019)
Piano: This course aims to introduce students to the basics of current piano pedagogy. The emphasis is put on applying the principles of current piano pedagogy in the beginning of piano studies. Piano lessons are not viewed as a mere application of certain procedures. Instead, they are conceived as a creative artistic process in the broadest sense. The goal is to cultivate talent, to stimulate students' own activity and to develop their creativity. Student’s own pedagogical experience serve as a starting point for further education. Last but not least, the goal of this class is to extend student’s knowledge of the field in general, including professional literature and its critical analysis. Violin: This course is focused on teaching procedures in different stages of violin teaching, on different violin schools and national branches in European context. This course stimulates students' own activities in the field of violin teaching.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.02.2021)

MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a86454776fa99451dae7babcd4b854930%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=b23767b5-dc94-4161-b487-d37c87afdd04&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)


Klavír:
Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977.
Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.
Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.
Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990
Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991
Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.
Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.
Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.
Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992.
Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha

Housle:

Foltýn,J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry (1994),Havas, K. 12lekcí nového přístupu k houslové hře (1997), Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty (1975), Micka, J. Hra na housle (1957), Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry (2007), Štrausová, M. Srovnávání nejznámějších metodik 20.století (2001)

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.10.2020)

 

Klavír

Klíčové otázky klavírní pedagogiky. Orientace v reprezentativních zahraničních školách. Představení zvolené klavírní školy.

Housle:

Dvě otázky z probrané látky, ukázková vyučovací hodina s žákem ZUŠ

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Klavír:

F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků

A. Nikolajev a kol.: Škola hry na klavír - metodicky přesvědčivé řešení s výrazným

akcentem uměleckým

S.Suzuki: Piano school - sluchová metoda uplatněná jako nejvýznamnější princip výuky

C. Grindea and her pupils: We make our own Music - škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků

H. G. Heumann: Klavierspielen - mein schönstes Hobby - škola pro dospělé začátečníky

E. M. Burnam: A Doezen a Day - tvořivé řešení prstových cvičení

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html