SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Selected aspects of mathematics education (videoclubs, CLIL) - OPNM3M035A
Title: Vybrané aspekty didaktiky matematiky (videoklub, CLIL)
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNM3M012A
Annotation -
The aim of the course is to develop students' didactic knowledge of the content. Emphasis will be placed on the development of knowledge-based noticing and interpretation of what is seen through the analysis of video recordings of mathematics lessons. Students will learn about the specifics of teaching mathematics in a foreign language through the Integration of Non-Language Subjects and a Foreign Language (CLIL).
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující aplikují a prohlubují své znalosti a dovednosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi. Studující analyzují videozáznamy výuky matematiky a rozvíjejí svou schopnost všímat si důležitých didaktických jevů a provádět interpretace viděného založené na znalostech. Studující charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL), posuzují a navrhují výukové přístupy a metody hodnocení vhodné na výuku typu CLIL. Studující pracují s autentickými texty při výuce CLIL.

 

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta 90 h


Přímá výuka
Prezenční studium: 20-24 h
Kombinované studim: 10 h

Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly): PS 56-52 h, KS 66 h

Příprava na zápočet 14 h

Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce, vypracování seminárních prací podle pokynů vedoucích kurzu.

Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Literature - Czech

Literatura doporučená v kurzech didaktiky matematiky.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.
NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., HOFMANNOVÁ, M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2001, s. 122-126.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M., PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.
GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague, 1999.
MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla, 1999.
VONDROVÁ, Naďa, NOVOTNÁ, Magdaléna, PAVLASOVÁ, Lenka, ROBOVÁ, Jarmila, STARÁ, Jana and ULIČNÁ, Klára. Video-interventions: Bridges between theory and practice in pre-service teachers‘ development. Praha: Karolinum. 2020.

Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Syllabus - Czech

Diskuse o shlédnutých videozáznamech z hodin matematiky z hlediska pojmů z kurzů didaktiky matematiky. 
Srovnání různých přístupů ke CLIL a ukázky výukových jednotek formou CLIL spojené s analýzou
Doplnění komunikačních dovedností týkajících se vyjadřování a organizace práce ve třídě
Rozšíření znalostí z metodologie o specifické rysy související s CLIL
Hodnocení při výuce metodou CLIL
Práce s autentickými texty při výuce CLIL

Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Videokluby

Studující

- identifikují cíle hodiny matematiky (výukové situace) a reflektují jejich splnění
- identifikují významné didaktické momenty ve videozáznamu výuky matematiky a interpretují je s oporou o znalosti a zkušenosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi
- zhodnotí kvalitu výukové situace a posoudí její možné důsledky pro porozumění žáků matematickým pojmům a postupům
- identifikují případy žákovského (ne)porozumění ve videozáznamu výuky, popíší jejich možné příčiny a navrhnout reedukaci
- identifikují povahu žákovské aktivizace ve výukové situace a zhodnotí míru aktivizace
- analyzují a zhodnotí výběr učebních a diagnostických úloh a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků
- analyzují a zhodnotí výběr pomůcek a prostředků ICT ve výukové situaci a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků
- navrhnou funkční alterace viděného a popíší jejich možné důsledky
- identifikují a popíší projevy didaktických formalismů ve výukové situaci

CLIL

Studující

- charakterizují specifika výuky matematiky v cizím jazyce prostřednictvím integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL)
- posoudí přínosy a rizika autentického textu pro výuku CLIL
- vytvoří výukovou jednotku matematiky vedenou CLIL pro různé stupně školy
- formuluje učební úlohy vhodné pro CLIL a navrhne vhodné techniky scaffoldingu
- navrhne a posoudí vhodnost metody hodnocení pro metodu CLIL

Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html