The aim of the course is to review and consolidate the knowledge of future mathematics teachers in the field of school mathematics, the transfer to university mathematics and applications in the natural sciences. The graduate of the course should be able to orientate himself in the topics discussed, be able to give examples of the topics discussed that are comprehensible to primary or secondary school pupils and choose appropriate tasks demonstrating the application of university mathematics in the curriculum of primary and secondary schools. For this purpose, various problems on the border between university and high school mathematics are used, which were developed for graduation tests in grammar school classes focusing on mathematics. The tasks will be solved, but also analyzed from an educational point of view.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Cílem kurzu je revize, upevnění a ucelení poznatků budoucích učitelů matematiky v oblasti školské matematiky, přesahů do matematiky vysokoškolské a aplikací v přírodních vědách. Absolvent kurzu by se měl orientovat v probíraných tématech, být schopen uvádět příklady k probíraným tématům srozumitelné žákům základní či střední školy a volit vhodné úlohy demonstrující aplikace vysokoškolské matematiky v učivu školy základní a střední. K tomuto účelu jsou využity rozmanité úlohy na pomezí vysokoškolské a středoškolské matematiky, které byly využívány jako maturitní v gymnaziálních třídách se zaměřením na matematiku. Úlohy budou řešeny, ale také analyzovány z didaktického pohledu.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
90 minut
Samostudium literatury (za semestr)
24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zkoušku a zkouška
4 hodin
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Literature - Czech
Zhouf, J. (2015). Písemné maturitní zkoušky do gymnaziálních tříd se zaměřením na matematiku (4., rozš. vyd). Gymnázium Christiana Dopplera.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Requirements to the exam - Czech
Účast na seminářích a plnění domácích úkolů. Napsání testu složeného z úloh vybraných z výše uvedené sbírky. Úlohy v testu nemusí být zcela totožné s úlohami ve sbírce (z důvodu časté chybovosti).
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Syllabus - Czech
Řešení úloh ze sbírky Zhouf, J. (2015). Písemné maturitní zkoušky do gymnaziálních tříd se zaměřením na matematiku (4., rozš. vyd). Gymnázium Christiana Dopplera.
Didaktické zpracování úlohy pro potřeby výuky.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6593
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Learning outcomes - Czech
Student s porozuměním vyřeší úlohy zadané v předmětu. Student na základě úloh vytváří studijní materiály vhodné jako podklady k výuce matematiky v běžných hodinách a rozšiřujících seminářích. Student po případném upozornění na chybu s touto chybou pracuje a dokáže revidovat postupy jmenovaných činností s ohledem na tuto chybu.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)