SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Statistics in school and in pedagogical research - OPNM3M014A
Title: Statistika ve škole i v pedagogickém výzkumu
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. František Mošna, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. František Mošna, Ph.D.
Is interchangeable with: OKNM3M014A
Annotation -
There are two reasons why statistics courses are important for mathematics teachers. First, statistical concepts and elements of probability are included to subjects of primary and secondary schools, and statistical literacy is one of the required competencies of pupils/students. In addition, statistical methods can serve as a useful tool in the teacher's own work, consisting of pedagogical research presentation, evaluation or comparison. This course is focused mainly on the didactic aspects of teaching statistics and the applications of these tools in pedagogical surveys. The course is realized by seminars and discussions form. Solutions of problems and questions emphasis independent preparation and own thinking of students.
Last update: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 109,0
Odpovídající množství kreditů 4
   
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
   
Cvičení: 10
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Last update: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
Literature - Czech

MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8

MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8

MOŠNA, F.: Pojetí pravděpodobnosti a statistiky ve výuce. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-339-9

HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2

CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3

PLOCKI, A.;  TLUSTÝ, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-330-1

ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika.Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4

ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2

http://statisticsonweb.tf.czu.cz

www.czso.cz/csu/czso/vzorove_lekce_pro_ucitele

www.skolaci.com/statistika-pro-8-rocnik-priklady/22366

Last update: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Requirements to the exam - Czech
  • požadavky na zkoušku: Ke zkoušce si student vybere téma z počtu pravděpodobnosti nebo ze statistiky a připraví si písemně jeho didaktické zpracování pro konkrétní výuku na zvolené úrovni. Jedna část zkoušky bude probíhat formou rozhovoru o této práci. Druhá část bude zjišťovat znalosti o pojmech, souvislostech z pravděpodobnosti a statistiky a bude prověřovat celkový přehled studenta v této oblasti.   
Last update: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Syllabus -

• statistical surveys, their properties, conditions and methods, statistical data acquisition strategies, questionnaires

• statistical data processing, tables, graphs, characteristics

• didactic aspects of statistical surveys, statistical data sources, choice of methods, historical excursion

• statistical data processing in the program Excel

• types of statistical data, normality and other properties, detection of outliers

• didactic approaches to teaching probability, frequency, propensity, logical, subjective interpretations of probability, choice of methods, historical excursion

• principles of independence, conditional probability, Bayes' formula

• textbook of statistics and probabilities, terminological problems, internet resources for teaching statistics

• basics of inferential statistics, hypothesis testing principle, K. Popper method of falsification, research approach

• comparison of data groups (two-sample tests, ANOVA)

• relationship of data groups (correlation, regression)

• work with categorical data, contingency tables

Last update: Mošna František, RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8114

Last update: Mošna František, RNDr., Ph.D. (12.10.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html