|
|
|
||
Přístup PBS (Positive Behaviour Support), tedy Podpora pozitivního chování, je komplexní systém podpory chování, včetně zvládání chování náročného na péči, respektujícím způsobem. Pracuje s principy funkční analýzy chování a je v západní praxi ukotven jako nejefektivnější rámec péče o lidi s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči. Je zaměřen na prevenci tohoto chování a management krizových situací s minimem restriktivních či averzivních opatření. Cílem tohoto cyklu přednášek je poskytnout základní vhled do tohoto přístupu: individuálních plánů zaměřených na člověka, respektujících strategií, minimalizace medikace a nutnosti omezujících praktik a praktických příkladů a kazuistik.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je: Předmět bude realizován ve spolupráci s organizací Děti úplňku a budou se na něm podílet další zahraniční lektoři a spolupracující : Maurice Healy https://mikasazs.cz/wp-content/uploads/2019/09/michal_panacek.pdf Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Předmět má 3 kredity = 75 hodin studijní zátěže. Bude se jednat o:
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Docházka 84 % Esej - výběr ze zadaných témat, která budou prezentována na prvním setkání Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Literatura: V češtině dostupné zatím pouze: Osgood, Tony: Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením. Portál, 2023. Zahraniční materiály: Informace o PBS a kompetenčních rámcích naleznete na adrese http://pbsacademy.org.uk PBS: A Learning Resource najdete na adrese http://www.nes.scot.nhs.uk/media/570730/pbs_interactive_final_nov_12.pdf Mansell, J., Beadle-Brown, J., (2012). Active Support: enabling and empowering people with intellectual disabilities, London: JKP Glen Dunlap, Rose Iovannone, Donald Kincaid, Kelly Wilson, Kathy Christiansen, Philip S Strain (2019) Prevent, Teach, Reinforce: The School-Based Model of Individualised Positive Behaviour Support (Second Edition), Paul H Brookes: Baltimore Pitonyak, D. (2010), 10 Things You Can Do To Support A Person With Difficult Behaviour. Accessed July 2018, at http://www.dimagine.com/10things.pdf. Osgood, T. (2022) Practice Leadership in Challenging Behaviour Services for Autism and Intellectual Disabilities: Practical Strategies for Supporting People, London, Jessica Kingsley Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Po absolvování kurzu bude student schopen identifikovat základní principy a etická východiska přístupu Podpora pozitivního chování (Positive behaviour support). Bude umět popsat, jak vypadá hodnocení funkce chování prostřednictvím funkční analýzy, a konkretizovat možné intervence v kontextu kvality života, postupovat přístupy zaměřenými na člověka, vzít v úvahu související fyziologické a psychické procesy, které se vážou k chování a také chování náročnému na péči. Dovede pracovat s možnými reaktivními i proaktivními strategiemi ve vztahu k chování a managementu chování. Umí vyjmenovat metody, určené pro pozorování chování a jeho analýzu. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (25.01.2025)
|