SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
a - OPNK2K003C
Title: Podpora pozitivního chování (PBS) u lidí s neurovývojovými poruchami
Guaranteed by: Akademická poradna (41-AP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 25 (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Annotation - Czech
Přístup PBS (Positive Behaviour Support), tedy Podpora pozitivního chování, je komplexní systém podpory chování, včetně zvládání chování náročného na péči, respektujícím způsobem. Pracuje s principy funkční analýzy chování a je v západní praxi ukotven jako nejefektivnější rámec péče o lidi s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči. Je zaměřen na prevenci tohoto chování a management krizových situací s minimem restriktivních či averzivních opatření. Cílem tohoto cyklu přednášek je poskytnout základní vhled do tohoto přístupu: individuálních plánů zaměřených na člověka, respektujících strategií, minimalizace medikace a nutnosti omezujících praktik a praktických příkladů a kazuistik.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je: 

Předmět bude realizován ve spolupráci s organizací Děti úplňku a budou se na něm podílet další zahraniční lektoři a spolupracující :
Brian Mc Donald
Brian je naším hlavním mentorem v oblasti PBS a homesharingu. Vede náš akreditovaný výcvik metody PBS a pomáhá v ČR školit odborníky i laiky v oblasti chování náročného na péči.
Brian působí v Irsku, má za sebou více než 30 let praxe v péči o lidi s autismem a intelektovým postižením a bohaté zkušenosti v navrhování vhodných intervencí, zvládání stresových situací, školení zaměstnanců, konzultací, supervizí apod. Pomáhá nám také online konzultacemi konkrétních případů našich rodin.

Maurice Healy
Maurice Healy je profesí behaviorální terapeut a spolupracuje s námi rovněž jako lektor PBS.
Má více než 37 let zkušeností v oblasti zdravotní a sociální péče o lidi se zdravotním znevýhodněním, působí jako lektor a školitel personálu v oblasti mentálního postižení v Irsku. Věnuje se i přednáškové činnosti a specializuje se na chování náročné na péči. V ČR vedl spolu s Brianem Mc Donaldem mimo jiné i Kurz restriktivních opatření a omezujících praktik.
Tony Osgood
Tony Osgood je britský odborník na podporu chování, jehož knihu Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením přinášíme ve spolupráci s nakladatelstvím Portál do ČR. Na jaře 2024 přijede Tony do ČR a povede seminář o podpoře pozitivního chování, funkčním hodnocení, praktickém vedení a o přístupech zaměřených na člověka jak pro klienty, tak pro pracovníky.
Tony pracoval téměř dvacet let jako vedoucí lektor v oboru Intelektové a vývojové poruchy na univerzitě v Kentu. Vyučoval studenty a organizace v oblastech náročného chování, přístupů zaměřených na člověka, autismu a podpory pozitivního chování. O těchto tématech přednášel i v různých evropských zemích (Norsko, Malta). Pracoval v přímé péči i v diagnostických centrech, nyní poskytuje konzultace a naplno se věnuje psaní.

Další lektoři:

https://mikasazs.cz/wp-content/uploads/2019/09/michal_panacek.pdf
https://psychosomatika.cz/tym/mudr-david-holub-ph-d/
https://www.podkridly.com/petra-tresnakova.php
https://tudytam-vzdelavani.cz/experti/dita-vojirova/
https://www.kcl.ac.uk/people/vivien-cooper
https://www.jarkastankova.cz/poradenstvi/podpora-pozitivniho-chovani-pbs/

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity = 75 hodin studijní zátěže. Bude se jednat o: 

  • 24 hodin seminární výuky 
  • 26 hodin na přípravu seminární práce 
  • 15 hodin samostudium 
  • 10 hodin příprava na zápočet 
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Docházka 84 %

Esej - výběr ze zadaných témat, která budou prezentována na prvním setkání 

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Literature - Czech

Literatura:

V češtině dostupné zatím pouze: Osgood, Tony: Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením. Portál, 2023.

Zahraniční materiály:

Informace o PBS a kompetenčních rámcích naleznete na adrese http://pbsacademy.org.uk

PBS: A Learning Resource najdete na adrese http://www.nes.scot.nhs.uk/media/570730/pbs_interactive_final_nov_12.pdf

Mansell, J., Beadle-Brown, J., (2012). Active Support: enabling and empowering people with intellectual disabilities, London: JKP

Glen Dunlap, Rose Iovannone, Donald Kincaid, Kelly Wilson, Kathy Christiansen, Philip S Strain (2019) Prevent, Teach, Reinforce: The School-Based Model of Individualised Positive Behaviour Support (Second Edition), Paul H Brookes: Baltimore

Pitonyak, D. (2010), 10 Things You Can Do To Support A Person With Difficult Behaviour. Accessed July 2018, at http://www.dimagine.com/10things.pdf.

Osgood, T. (2022) Practice Leadership in Challenging Behaviour Services for Autism and Intellectual Disabilities: Practical Strategies for Supporting People, London, Jessica Kingsley

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Syllabus - Czech
  1. Úvod do výuky: historie, principy, etika, systémová opatření pro lidi s chováním náročným na péči, kontext PBS (Petr Třešňák)
  2. Úvod do PBS, základní vhled do témat: Sebeuvědomění, etická zodpovědnost, behaviorální hodnocení, funkční analýza, oblast kvality života, strategie managementu chování,
  3. intervence - vývoj, provádění a zhodnocení, předávání poznatků, následné plánování, osobní rozvoj, charakteristika PBS intervence, profese PBS odborníka (Michal Panáček)
  4. Funkční hodnocení (Brian Mc Donald, Tony Osgood)
  5. Trauma (Petra Třešňáková)
  6. Podpora rodiny a její role v nastavování péče (Vivien Cooper)
  7. Medikace (David Holub/Michal Goetz)
  8. Sexualita, dospívání (Věra Petlanová)
  9. Kooperace, case management (mezioborová spolupráce) (Dita Vojířová)
  10. Kazuistiky (Jaroslava Staňková, Zdeňka Vlčková)
  11. Podpora zaměřená na člověka
  12. Zvládání chování a omezující postupy, model respektující práva klientů (Brian Mc Donald, Maurice Healy)
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Po absolvování kurzu bude student schopen identifikovat základní principy a etická východiska přístupu Podpora pozitivního chování (Positive behaviour support). Bude umět popsat, jak vypadá hodnocení funkce chování prostřednictvím funkční analýzy, a konkretizovat možné intervence v kontextu kvality života, postupovat přístupy zaměřenými na člověka, vzít v úvahu související fyziologické a psychické procesy, které se vážou k chování a také chování náročnému na péči. Dovede pracovat s možnými reaktivními i proaktivními strategiemi ve vztahu k chování a managementu chování. Umí vyjmenovat metody, určené pro pozorování chování a jeho analýzu.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (25.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html