SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Propaedeutic Programming Languages - OPNI2I111A
Title: Propedeutické programovací jazyky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Pre-requisite : OPNI2I108A
Annotation -
The course aims on the area of algorithmic thinking (computational thinking in general) and its development at primary and secondary schools without the use of didactic means or with using specific programming environments (as well or robotic programmable toys). The chosen didactic means should be adapted to the pupils' age and competences. There are using different environments, approaches and possibilities of development of information and algorithmic thinking in the course.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje algoritmického myšlení žáků na základní a střední škole různými prostředky a v závislosti na různých propedeutických prostředí nebo robotických programovatelných hračkách.

Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2018)
Literature - Czech

Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/

Příklady programovacích prostředí:
https://scratch.mit.edu/
https://ozoblockly.com/
https://makecode.microbit.org/
https://education.minecraft.net/
https://www.kodugamelab.com/

Příklady pro teoretická východiska, popř. odborné publikace:
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15

 

Další materiály poskytnuty v rámci prostředí LMS Moodle.

Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2018)
Requirements to the exam - Czech

pro atest je nutné:

  • aktivní účast ve výuce
  • plnění úkolů daných LMS Moodle
  • vytvoření a obhájení metodického materiálu pro rozvoj algoritmického prostředí v konkrétním prostředí
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
Syllabus - Czech

ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ, INFORMATICKÉ MYŠLENÍ

ZPŮSOBY ZAČLEŇOVÁNÍ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY, DO ŠVP; NOVÉ RVP A MOŽNOSTÍ IMPLEMENTACE ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY ŽÁKŮ NA ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLE
- soutěže a další informační zdroje zabývající se algoritmickým myšlením

DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY PRO ROZVOJ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ
- online prostředí (např. CodeCodr, Code.org)
- virtuální prostředí (např. Kodu, Minecraft)
- propedeutické programovací jazyky (např. Scratch, Make Code)
- robotické programovatelné hračky (např. ozobot, beebot, bluebot, inobot)

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (11.01.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html