|
|
|
||
The final didactic subject represents a recapitulation, generalization and reconciliation of knowledge and practically acquired skills in the field of music didactic tendencies, methods and procedures supporting contemporary music education in primary and secondary school in the European context. Special attention is paid to the fact that subject didactics, as well as the didactics of music education, meet the communicative concept, in which music education fulfills the function of a communication process, and music occupies a central position here. The theoretical and practical level is focused on the interconnectedness of music education at the level of primary and secondary school - taking into account the general and special. Attention is paid to psychological and didactic issues of perception, apperception, didactic interpretation of music, musical activities of adolescents in the field of polyester education and music pedagogical integrative tendencies in connection with individual and group creativity. Creating school curriculum. Discussion and analysis of practices.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
3 credits / approx. 90 hours of student work: Direct teaching: lectures 4 hours, seminars 8 hours Expected preparation time for a 1-hour lecture: 30 minutes Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes Fulfillment of seminar tasks: 10 hours Self-study of literature and exam preparation 58 hours
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
Požadavky k zápočtu
Obě dílčí práce lze v případě nedostatečného obsahu jednou opakovat. Požadavky ke zkoušce
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Obligatory references SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985. VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. Recommended references Baclija Susic, B., Zupanic Benic, M. Different Teaching Methods in Music Education and Achievement Motivation. Available on: https://bib.irb.hr/datoteka/907475.ICERi_panjolska_Blaenka_Marijana_Music_education.pdf. Fitzpatrick-Harnish, K. Urban Music Education: A Practical Guide for Teachers. Oxford: Oxford University Press, 2015. 160 p. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. KOTZIAN, E.Y. Handbuch Orff Schulerk. Grundlagen der Elementaren Musik- und Bewegungspaedagogik. Mainz: Schott, ISBN 978-3-7957-1513-7. KOTZIAN, E.Y. Orff-Schulwerk Handbook. Principles of Elemental Music and Movement Pedagogy. Mainz: Schott, ISBN 978-3-7957-1514-4. Lehmann, Ch. Building School 2.0: How to Create the Schools We Need. San Francisco : John Wiley&Sons, Ltd, 2009. ISBN-13: 978-1118076828. Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP. Payne, D. Essential Skills for Promoting a Lifelong Love of Music and Music Making. Available on: https://www.mtna.org/MTNA/Learn/Essential_Skills_Series/Essential_Skills.aspx. Schippers, H. Facing the Music: Shaping Music Education from a Global Perspective. Oxford : Oxford, University Press, 2010. 239 p. The Online Teacher Resource. Basic Music Skills You Need to Learn in School. Available on: https://www.teach-nology.com/subjects/music/teachers/. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
1) The function of music in society Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Student: - Vyjádří vlastními slovy význam propojení hudebních zájmů, vkusu a preferencí žáků s realizací hudebně výchovného procesu - Vysvětlí význam a obsah výchovných koncertů - Popíše vývoj intonačních metod a vysvětlí metodický rozvoj intonačních dovedností žáků - Uvede příklady aplikace poznatků zahraničních hudebně výchovných systémů do výuky na SŠ - Navrhne vzdělávací celky zaměřené na zprostředkování hudebních žánrů a propojení hudebních činností na SŠ - Popíše RVP ZV a navrhne ŠVP – předmět hudební výchova Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|