SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Music in Contemporary School I - OPNH4H031A
Title: Hudba v současné škole I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNH4H041A
Annotation -
The course is focused on the didactic, methodological and music theoretical preparation of the future teacher for work with listening compositions at the 2nd level of primary school. Emphasis is placed on active listening to music based on knowledge of historical, cultural and social contexts. Students acquire methods and forms of work with listening compositions, connect listening activities with other musical activities and other types of art, while using their knowledge of music history, harmony, composition analysis and other disciplines.
Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (07.09.2022)
Aim of the course - Czech

Student si faktografické údaje dává do souvislostí historických, kulturních a společenských. Student rozebírá hudební dílo a používá přitom analýzu historicko genetickou, strukturální, sémantickou a axiologicko funkční. Student vybírá skladby vhodné k poslechu na 2. stupni ZŠ a navrhuje různé způsoby práce s nimi.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

4 kredity/120 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 16 hod. příprava na semináře, 40 hod. tvorba seminární práce, 40 hod. příprava na test

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Literature - Czech

KOPECKÝ, J. SYNEK, J., ZOUHAR, J.: Hudební hry jinak

 

BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.

HANŽLÍK, B.: Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni,pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír q instrumentální soubor. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014

HERDEN, J. Hudba pro děti. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-522-X

HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 978-80-7183-087-0.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole. Základní a výběrová řada. Hradec Králové: Tandem, 1997-2019.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.

 

Wright, C. Listen To The Music. Boston : Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-305-86761-1.

Kerman, J., Tomlinson, G. Listen. Boston : Bedford, 2016. ISBN 978-0-312-59347-6.

Downs, Ph. Antology of Classical Music. Norton, 1992. 554 pp. ISBN 0393952096.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

1) Aktivní účast v hodinách (90% docházka)

2) Seminární práce: příprava na poslechovou část vyučovací hodiny na 2. st. ZŠ a její prezentace v semináři

3) Vědomostní test zaměřený na znalost vybrané literatury (J. Kopecký, J. Synek, V. Zouhar: Hudební hry jinak) + učivo z přednášek

Řádný termín pro psaní vědomostního testu je na poslední hodině, studenti mají k dispozici 2 opravné termíny.

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Syllabus - Czech

Aktivní, tvořivý poslech hudby opřený o znalost souvislostí historických, kulturních a společenských

Průpravná cvičení k poslechu

Metodický postup při poslechu hudebního díla

Hudebně vyjadřovací prostředky

Rozbor hudebního díla - analýza historicko genetická, strukturální, sémantická, axiologicko funkční

Vizualizace poslechu

Sémantický diferenciál

Příklady práce s poslechovou skladbou

Skladby vhodné k poslechu na 2. stupni ZŠ

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vytváří průpravná cvičení k poslechu a samostatně je prezentuje,

- navrhuje metodické postupy k vybraným skladbám,

- vyjmenuje hudebně vyjadřovací prostředky a vysvětlí je,

- vytvoří sémantický diferenciál k zadané skladbě,

- sestaví seznam skladeb vhodných k poslechu na 2. stupni ZŠ,

- prezentuje svoji přípravu na poslechovou část hodiny HV na 2. stupni ZŠ.

 

Last update: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html