Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Learning outcomes of the course unit The course leads students to acquire knowledge for complex analysis and analytical interpretation of compositions with accent on analysis of musical expressive means for understanding the communicated content as a basic prerequisite of pedagogical work. Students apply acquired skills to model didactic situations with regard to interdisciplinary overlaps of pedagogical interpretation.
Seminar work and model pedagogical output are used for applications.
Form of seminar work: a project for teaching on a chosen topic with interdisciplinary overlaps. The starting point is a musical work. The project includes examples from music, literature and fine arts. The comments contain a justification of the content, a description and justification of the forms of work, a possible reflection from practice, as well as the inclusion of the content in the context of music didactics, music theory, music history.
Form of pedagogical output: pedagogical interpretation of selected content for the lesson. Reflection of goals, content, methods and forms of work in the discussion.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace.
K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup.
Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických.
Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Objective: to confirm and develop analytical abilities and skills, including the ability to apply them independently in the educational process.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Cíl: utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti jejich samostatné aplikace ve vzdělávacím procesu.
Descriptors -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Expected preparation time for 1 hour of lecture: 10 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 30 minutes
Self-study of literature (per semester): 25 hours
Work with study materials (per semester): 15 hours
Fulfillment of continuous tasks (per semester): 10 hours
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.09.2019)
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s. Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s. Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s. Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8. Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9. Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3. Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0. Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5. Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s. Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s. Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s. Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8. Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9. Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3. Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0. Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5. Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Berger, K. A Theory of Art. Oxford University Press, 1999. 304 pp. ISBN: 9780195128604.
Hutchings, A. A Companion to Mozart's Piano Concertos. Oxford University Press, 1999. 232 pp. ISBN: 9780198167082.
Cock, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Discussion with a reflection of the model pedagogical output and with the choice of teaching strategies based on the experience gained in all forms of teaching.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Rozprava s reflexí modelového pedagogického výstupu a s volbou výukových strategií na podkladě zkušeností získaných ve všech formách výuky.
Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
1. Analytical and pedagogical interpretation of musical work - specifics at primary and secondary school 2. Characteristics of didactic situations when working with a work of art 3. Perception and apperception in school music education and outside school 4. Principles of musical work selection, taste and its formation 5. Perception and apperception, perception preferences 6. Characteristics of style for listening to the work and for didactic work with it 7. Hierarchy of didactic work with musical means of expression 8. Specifics of teaching unit focused on work with artwork 9. Music as a communication system from the perspective of a music teacher 10. Interdisciplinary overlaps in didactic work with music 11. Interdisciplinary overlaps in didactic work with music 12. Subjects for independent work of pupils and their limits 13. Musical work as an object of project teaching
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole 2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem 3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu 4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování 5. Percepce a apercepce, preference vnímatele 6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním 7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky 8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem 9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga 10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem 12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity 13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky