SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Music Education for the Primary Schools II - OPNH2H106A
Title: Didaktika hudební výchovy pro ZŠ II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Pre-requisite : OPNH2H101A
Is pre-requisite for: OPNH2H111A
Annotation - Czech
Jedná se o integrativní předmět, ve kterém studenti využijí a zúročí znalosti a dovednosti, které získali v jednotlivých didaktikách během studia. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova, veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktickou realizaci ve školní praxi s využitím nejnovějších poznatků a trendů, včetně zapojení současných médií.
Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení studentů s principy práce v předmětu hudební výchova na ZŠ. Studenti si prakticky osvojí konkrétní metodické postupy realizace ve všech oblastech hudebně výchovných činností (vokálních, receptivních, instrumentálních a hudebně pohybových) s využitím současných možností instrumentáře a dostupných médií.  Důraz je kladen na realizaci v praxi, postupy jsou praxí ověřeny – je ovšem vytvářen dostatečný prostor pro rozvíjení pedagogické kreativity studentů. Metodické postupy a didaktické situace plně respektují psychologické a sociální předpoklady hudební výchovy na 2. stupni ZŠ nebo v příslušných ročnících víceletých gymnázií.

Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
Descriptors - Czech
Po dobu distančního vzdělávání probíhá výuka na platformě GoogleClassroom.
Last update: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Literature - Czech

Herden, Jarolav. My pozor dáme a nejen posloucháme. Sciencia Praha, 1997.

Herden, Jaroslav - Prchal Jan. Úpravy pro školní soubory. Univerzita Karlova Praha, 2001.

Herden, Jaroslav. Hudba pro děti. Univerzita Karlova Praha, 1992.

Herden, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme – metodika. Sciencia Praha, 1998.

Herden, Jaroslav. Úprava lidových písní pro školní sbory. Univerzita Karlova Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Nebojte se klasiky. Bärenreiter Praha, 2007.

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Populární hudba ve škole – zpíváme a hrajeme. Muzikservis Praha, 1999.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, I.–III. Editio Supraphon Praha. 1969, 1972.

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, IV. Muzikservis Praha, 1996.

Hurník, Ilja. Umění poslouchat hudbu. Supraphon – 1972, 2004 (ttps://www.supraphonline.cz/album/3385-hurnik-umeni-poslouchat-hudbu).

Hurník, Lukáš. Tajemství hudby – Odtajněno! Grada Praha, 2000.

Jurkovič, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998.

Jurkovič, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999.

Prchal, Jan. Populární hudba ve škole. Reneta Music, Liberec, 2007.

Prchal, Jan. Slyšte, slyšte, poslouchejte. Reneta Music, Liberec, 2007.

Sedlák, František a kol. Didaktika HV 2. SPN Praha, 1984.

Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.

Váňová, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Pedagogická fakulta Praha 2020.

Last update: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast na seminářích.

Plnění dílčích úkolů z jednotlivých seminářů.

Vypracování (+realizace) vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Last update: Řepová Karolína, Mgr. (29.01.2021)
Syllabus - Czech

Osobnost učitele HV a předpoklady pro úspěšně a efektivně vedenou výuku

HV a její místo v současné koncepci (HV a její nezastupitelné místo ve školním vzdělávacím programu - ŠVP), Standardy pro HV

HV na2. st. ZŠ a její složky – činnostní pojetí předmětu (pěvecké, instrumentální, pohybové a receptivní)

Organizace výuky HV, (vybavení odborné pracovny, příprava modelových situací s akcentem na činnostní pojetí předmětu)

Stavba hodiny a její příprava

Využití hudebních nástrojů ve výuce s akcentem na snadno ovladatelné nástroje, současné trendy, propojení s ostatními činnostmi

Využití současných médií pro přípravu učitele i přímou realizaci ve výuce (audiovizuální technika, prezentace, práce s notačním programem, práce se střihovým software, využití internetu…)

Hudebně didaktické hry a kvízy, problematika hodnocení a klasifikace

Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (05.02.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html