SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Contemporary German-language literature (1968 - now) - OPNG3G034A
Title: Současná německojazyčná literatura (1968–současnost)
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Teacher(s): Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNG3G011A
Annotation -
The seminar deals with authors of the period from postmodernist to contemporary literature – with German, Austrian and Swiss authors, as well as with expatriate authors including those with Czech and Slovak roots. The seminar will focus on the prose, more precisely novels and short stories.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • posoudí a charakterizuje literární vývoj v německojazyčných zemích v období 1968 do současnosti
  • přečte primární i sekundární literaturu ze zkoumaného období a zná společenský kontext, v jehož rámci německojazyčná literatura 2. pol. 20. stol. a 21. stol. vzniká
  • pochopí a vysvětlí základní vývojové tendence v německojazyčné literatuře zkoumaného období
  • objasní, jak jsou literární události a kulturní život v jednotlivých německojazyčných zemích spjaty s politickým vývojem Evropy
  • vysvětlí proměny kulturního vývoje posledních desetiletí na hlavních literárních programech (regionalismus, přechod moderny v postmodernu, kulturní synkretismus, vznik alternativních proudů a programů)
  • má přehled mj. i o literárních dílech, z nichž mnohá nemohla být zatím zahrnuta do učebnic literárních dějin s ohledem na jejich aktuální prezentaci, tematické členění volí i s ohledem na možnosti začleňování mezipředmětových vztahů
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v semináři, docházka , průběžné plnění úkolů a ústní zkouška. U zkoušky je nutno předložit seznam četby čítající min. 10 titulů.

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Literature - Czech

AESCHBACHER, M. Vom Stummsein zur Vielsprachigkeit. Vierzig Jahre Literatur aus der deutschen Schweiz (1958-1998). Bern: Lang, 1998. ISBN 978-3-906761-58-9.

BARNER, W., BORMANN, A. von, DURZAK., M. Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart. München: Beck, 20062, ISBN 978-3-406-54220-6.

BRAUN, Michael. Die deutsche Gegenwartsliteratur. Köln: Böhlau Verlag 2010. ISBN 978-3-8252-3352-5.

FORSTER, H., RIEGEL, P. Deutsche Literaturgeschichte. Gegenwart 1968-1990. Bd. 12. München: dtv, 19992. ISBN 3-423-03352-5.

GLASER, H. Kleine deutsche Kulturgeschichte von 1945 bis heute. Frankfurt/Main: Fischer, 2007. ISBN 978-3-596-15730-3.

GLOSÍKOVÁ, V., TVRDÍK, M. et al. Slovník německy píšících spisovatelů. Německo. Praha: LIBRI, 2018. ISBN 978-80-7277-560-6.

KRAFT, T. (Hrsg.) Aufgerissen. Zur Literatur der 90er. München: Piper, 2000. ISBN 978-3-492-04224-6.

KRIEGLEDER, W. Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich. Menschen – Bücher – Institutionen. Wien: Praesens, 2011. S. 482-572. ISBN 978-3-7069-0665-4.

PETERSDORFF, D. von. Literaturgeschichte der Bundesrepublik Deutschland. Von 1945 bis zur Gegenwart. München: Beck, 2011. ISBN 978-3-406-62231-1.

REINACHER, P. Je Suisse. Zur aktuellen Lage der Schweizer Literatur. München/Wien: Nagel & Kimche, 2003. ISBN 3-312-00328-8.

ZEYRINGER, K., GOLLNER, H. Eine Literaturgeschichte: Österreich seit 1650. Innsbruck: Studienverlag, 2012. S. 667-785. ISBN 978-3-7065-4972-1.

 

 

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška probíhá ústně. Student předloží seznam četby čítající minimálně 10 titulů z daného období. 

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Syllabus - German

1.-4.    Literatur der BRD

5.-8.    Literatur der DDR

9.-12.  Literatur nach 2000

Sylabus seminář:

1.  RAF in Deutschland, der Einfluss der Springerpresse auf das politische Leben in Deutschland

Böll, Heinrich: Die verlorene Ehre der Katharina Blum (1974)

 

2. Neue Innerlichkeit, Hinwendung zum Individuum, Psychologisierung des Erzählens

Walser, Martin: Ein fliehendes Pferd (1973)

 

3. - 4. Der postmoderne Roman:

 

Schneider, Robert: Schlafes Bruder (1992)

Süskind, Patrick: Das Parfüm. Die Geschichte eines Mörders (1985)

 

5. Frauenliteratur:

6. Interkulturelle Literatur:

Jelinek, Elfriede: Die Klavierspielerin (1983)

 

z.B. Schami, Rafik, Müller, Herta, Filip, Ota, Moníková, Libuše, Kaminer, Wladimir aj.

7."Fräuleinwunder" und die Pop-Literatur:

Hermann, Judith: Sommerhaus, später (1998)

oder Kracht, Christian: Faserland (1995)

8. Thema Wiedervereinigung

 

Tellkamp, Uwe: Der Turm (2008)

Brussig, Thomas: Am kürzeren Ende der Sonnenallee (1999)

9. Literatur der DDR:

 

Becker, Jurek: Jakob der Lügner (1969)

Ulrich Plenzdorf: Die neuen Leiden des jungen W. (1973)

oder Christoph Hein: Der fremde Freund (1982)

10. Thema Holocaust, Nationalsozialismus und Totalitarismus

11. - 12. Literatur nach 2000, Erinnerungsliteratur

Schlink, Bernhard: Der Vorleser (1995)

Kehlmann, Daniel: Ruhm. Ein Roman in neun Geschichten (2009) oder ein anderes Werk nach eigener Wahl

 

 

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3869

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (09.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • definuje základní pojmy a vysvětlí proměny kulturního vývoje posledních desetiletí na hlavních literárních programech (přechod moderny v postmodernu, kulturní synkretismus, vznik alternativních proudů a programů)
  • popíše významné mezníky, základní tendence a změny, ke kterým ve zkoumaném období došlo
  • objasní, jak jsou literární události a kulturní život v jednotlivých německojazyčných zemích spjaty s politickým vývojem Evropy
  • představí jejich hlavní reprezentanty a díla
  • má načtena vybraná slovesná díla tohoto období (začínajících i zavedených autorů), chápe jejich kontext
  • ovládá základní nástroje a pojmy, s jejichž pomocí lze literární díla uchopit a lépe tak proniknout k jejich smyslu
  • konfrontuje svou vlastní čtenářskou zkušenost s interpretací literárních děl dosaženou prostřednictvím existujících odborných monografií a literárních periodik, kde se k současným literárním textům vyslovují autority z oboru
  • interpretuje vybraná díla a diskutuje o nich na odpovídající úrovni (B2+)
  • zhodnotí přínos analyzovaných děl pro vývoj v daném období
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html