SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Contemporary German Language I - OPNG3G014A
Title: Současný německý jazyk I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Annotation -
Although in the pedagogical process we deal with the current state of the language, its basic features include constant change and differentiation. Compared to other language systems – phonetic morphology or syntax – vocabulary changes particularly intensively. It is an open system that responds sensitively to changes in the life of society. New words are created and others cease to be used, thus the vocabulary responds to new realities. Content of the seminar: Influence of professional language. Influence of English. Political and social euphemisms. Popularization of the language.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (18.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích;
  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků;
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii;
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta

122 hodin

Zakončení

Zk

Přímá výuka

 

Přednášky:

0

Cvičení:

2

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

45 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

30 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

25 hodin

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

15 hodin



Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

- samostudium odborné literatury

- aktivní účast na seminářích (70 %)

- ústní prezentace

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature - Czech

DROSDOWSKI, H.; HENNE, H. Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. In: ALTHAUS, H. P.; HENNE, H.; WIEGAND, H. E. (ed.). Lexikon der germanistischen Linguistik. Tübingen : Niemeyer Verlag, 1980.

GLÜCK, H.; SAUER, W. Gegenwartsdeutsch. Stuttgart : Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1990.

GROßE, R. 1993. Zur Frage der Entwicklungstendenzen der deutschen Gegenwartssprache. München: Langenscheidt Verlag, 1993.

MACKENSEN, L. Die deutsche Sprache unserer Zeit. 2. Auflage. Heidelberg, 1971.

STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde. 4. Auflage. München : Wilhelm Fink Verlag, 1999.

POLENZ von, P. Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Bd. III, 19. und 20. Jahrhundert. Berlin; New York : Walter de Gruyter Verlag, 1999.

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Requirements to the exam - Czech

Test na min. 70%.

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině.

 

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Syllabus - Czech

SYLABUS:

- operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění na základě strukturace valenčních míst německých sloves

- polysémantické a onomaziologické struktury německých substantiv, adjektiv a sloves

- výrazové prostředky týkající se určení okolnosti děje

- konkurenci lokalizačních předložek u téhož substantiva

- definici termínů dependence - valence - rekce

- rekce substantiv a adjektiv

- vid a způsob slovesného děje: perfektivnost, dokonavost, terminativnost

- uzuálnost a fázovost děje

Last update: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje příčiny proměnlivosti německého jazyka a uvede faktory, které ji ovlivňují,
  • ve všech jazykových plánech uvede příklady proměnlivosti němčiny respektující faktory vnitřní a faktory vnější,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html