|
|
|
||
Cílem předmětu je dovolit studentům seznámit se se současnou výukou francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na různých typech škol. Student působí v hodinách francouzského jazyka v roli pozorovatele, který se však může, pokud je k tomu vhodný okamžik, ujmout aktivnější role asistenta. I v těchto okamžicích však má za úkol vnímat maximum toho, co tvoří podstatu výuky cizího jazyka. Student si tak vytvoří portfolio konkrétních didaktických situací, které následně analyzuje, podrobuje reflexi v seminářích (sám, s dalšími studenty i oborovým didaktikem) a propojuje s poznatky a dovednostmi získanými v souběžném předmětu Didaktika francouzského jazyka I.
Témata: Didaktický materiál; Jazyková třída; Vztah učitel-žák-učivo; ICT ve výuce jazyků; Verbální i non-verbální komunikace; Evaluace; Příprava hodiny a její realizace; Práce s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi; Interkulturalita a práce se stereotypy.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Student se seznámí se současnou výukou francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na různých typech škol. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe : 30 minut (student komunikuje s vedoucím praxe, připravuje si observační nástroje, prochází si výukové materiály) Samostudium literatury: 5 hodin za semestr (četba vybrané publikace z literarury kurzu a její použití při tvorbě portfolia - reflexe vztahu teorie/praxe) Práce se studijními materiály: 5 hodin za semestr (práce s observačními a analytickými nástroji ve výuce, zpracování portfolia) Plnění průběžných úkolů: 5 hodin za semestr (příprava zadaného úkolu ze semináře, reflektivní úkol ve vztahu k observovaným jevům a problémům) Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. PESCHEUX, M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007. TELLIER, M., CADET, L. (dir.) Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014. ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011. PERETTI, A. de, MULLER, F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008. DUVILLARD, J. Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016. PERRENOUD, P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994. TAGLIANTE, C. L’évaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE International, 2005. KARSENTI, T. (Dir.) Le numérique en éducation – Pour développer des compétences. Québec : Presses de l’Université du Québec, 2019. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů. Prezentace portfolia didaktických situací podle sylabu kurzu. Jeden opravný pokus. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Seminář 1: úvodní setkání, role pozorovatele a asistenta v jazykové výuce, jazyková třída Seminář 2-3: cíle jazykové výuky, vztah učitel-učivo-žák Seminář 4-5: aktivity v jazykové hodině, jejich průběh a hodnocení Seminář 6-7: řečové dovednosti a jejich rozvíjení v jazykové výuce Seminář 8-9: jazykové prostředky a jejich rozvíjení v jazykové výuce Seminář 10-11: hodnocení v jazykové výuce (nástroje, známkování) Seminář 12: prezentace portfolií, závěrečná evaluace Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Student působí v hodinách francouzského jazyka v roli pozorovatele, který se však může, pokud je k tomu vhodný okamžik, ujmout aktivnější role asistenta (tzv. mikrovýstup). Student si vytvoří portfolio konkrétních výukových situací. Student analyzuje výukové situace, podrobuje je reflexi v seminářích (sám, s dalšími studenty i oborovým didaktikem) a propojuje s poznatky a dovednostmi získanými v souběžném předmětu Didaktika francouzského jazyka I. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|