SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Coherent practice at upper-secondary school - OPNE4E033A
Title: Souvislá praxe na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Hamerská
Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
Mgr. Tadeáš Matěcha
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Annotation - Czech
Po absolvování praxe na základní škole nastupují studenti na souvislou praxi na střední škole se všeobecným zaměřením, tj. gymnázium a SOŠ (obory M, H, L a L0). Zde absolvují náslechy zaměřené na různé aspekty edukačního systému, po nichž asistují provázejícímu učiteli v jeho výuce a následně se pouští do vlastní výuky 12 vyučovacích jednotek. Při tom jsou vedeni jednak provázejícím učitelem na dané škole, zároveň hospitováni některým z pracovníků katedry.
Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Aim of the course - Czech

Student:

  • samostatně vede výuku chemie na střední škole,

  • reflektuje výuku (pozorovanou i vlastní) pomocí metody 3A. 

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka se skládá z:

  • seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu,

  • náslechů a vlastní výuky na střední škole v období dle harmonogramu praxí,

  • reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím.

Nepřímá výuka se skládá ze:

  • samostatné přípravy výuky, její analýzy a návrhů alterací,

  • zpracování zadaných úkolů.

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou udělení zápočtu je:

  • účast na 5 VH náslechů výuky chemie na SŠ, z toho 2 písemné reflexe (3A)
  • asistence provázejícímu učiteli v 5 VH chemie na SŠ (příprava, realizace a stručná písemná reflexe dílčích výukových aktivit ve výuce)
  • samostatná příprava, realizace a písemná reflexe komplexní výuky 12 VH chemie na SŠ
  • odevzdání všech úkolů dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas,  není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu, u všech úkolů je možná pouze jedna oprava po okomentování, tzn. dva pokusy odevzdání)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
  • odevzdání hodnocení od provázejícího učitele (Hodnocení predagogické praxe studenta od provázejícího učitele)
  • odevzdání sebereflexe 
  • aktivní účast na všech seminářích

Podmínky jsou podrobně popsány i v Teamsu kurzu.

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Literature - Czech

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group.

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Janíková, M., & Rusek, M. (2019). 3A Content Focused Approach for Improving Instruction: Developing and Sharing Knowledge in Professional Communities In T. Janík, M. Dalehefte, & S. Zehetmeier (Eds.), Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based Teacher Education (pp. 55-76). Münster: Waxmann.

Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

Sherin, M. G. (2014). Developing a professional vision of classroom events In T. Wood, B. Scott Nelson, & J. E. Warfield (Eds.), Beyond classical pedagogy (pp. 89-108). New York: Routledge.

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Syllabus - Czech
  • příprava výuky cheme pro střední školu

  • samostatná realizace výuky chemie pro střední školu

  • reflexe výuky chemie na střední škole s využitím metody 3A

  • učební styly učitele chemie

  • profesní sebepojetí učitele chemie

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Learning resources - Czech

Jsou součástí kurzu v MS Teams. 

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
Learning outcomes - Czech
  • reflektuje hospitovanou výuku chemie na SŠ, v reflexi se zaměřuje na anotaci, analýzu i podloženou alteraci,

  • připravuje výukové aktivity pro výuku chemie s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální vzdělávací potřeby konkrétních žáků na SŠ,

  • hodnotí realizaci výukových aktivit ve výuce chemie na SŠ,

  • tvoří přípravu komplexní výuky chemie v souladu se ŠVP a aktuálními vzdělávacími potřebami žáků na konkrétní SŠ,

  • reflektuje vlastní výuku chemie na SŠ, přijímá zpětnou vazbu, aktivně s ní pracuje a navrhuje alterace výuky, 

  • porovnává různé učební styly učitelů chemie a hodnotí jejich výhody a nevýhody,

  • formuluje své profesní pojetí jakožto učitele chemie a hodnotí ho v kontextu zkušenosti s výukou na SŠ.

Last update: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html